Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bezpieczeństwo i ochrona lotnictwa cywilnego

Lotnictwo cywilne, 21 czerwca 2015

W ubiegły czwartek, w nowootwartym terminalu przylotowym C w międzynarodowym porcie lotniczym Katowice w Pyrzowicach odbyła się konferencja naukowa Bezpieczeństwo i ochrona lotnictwa cywilnego. Wzięło w niej udział kilkunastu prelegentów z polski i zagranicy, którzy w swych wystąpieniach poruszali zagadnienia z zakresu wykrywania, oceny i sposobów przeciwdziałania zagrożeniom, na jakie narażony jest współczesny transport lotniczy.

Widowiskowym elementem konferencji był pokaz działania służb lotniskowych – Straży Granicznej, służby ochrony lotniska i Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej – w obliczu zagrożenia spowodowanego eksplozją pozostawionego bez nadzoru bagażu / Zdjęcie: Marcin Sigmund

Konferencję zorganizowały Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej i Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej Politechniki Śląskiej, a ich partnerami były Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice i Agencja Ochrony Gwarant. Integralnym elementem konferencji był pokaz reagowania służb bezpieczeństwa na zagrożenie, jakie stanowi eksplozja pozostawionego bagażu.

Doradca Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, płk dr Piotr Potejko, przedstawił referat na temat współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa międzynarodowego i wewnętrznego w Polsce. W swoim wystąpieniu, poza powszechnie znanymi zagrożeniami, takimi jak działania wywiadowcze obcych państw, wojna hybrydowa, cyberataki, terroryzm, czy zagrożenia związane z napływem emigrantów, wśród których mogą znajdować się terroryści, wskazał też na zagrożenie, jakim są bezzałogowe statki latające. Mogą one bowiem nie tylko zostać wykorzystane jako swego rodzaju latające pociski czy transportery materiałów wybuchowych, chemicznych lub biologicznych wykorzystywanych do przeprowadzenia ataku, ale mogą też być użyte przez terrorystów do monitorowania działań służb bezpieczeństwa, chcących zapobiegać atakom lub ująć ich sprawców. Płk Potejko wskazał też zagrożenia, jakie płyną z braku jednolitego i spójnego wykazu zabezpieczeń dowodów tożsamości.

Liron Afik-Filiby, dyrektor ds. bezpieczeństwa polskiego oddziału izraelskich linii lotniczych El Al, zaprezentował pokrótce izraelską koncepcję ochrony rejsów obarczonych wysokim ryzykiem ataku terrorystycznego na lotniskach w Europie, która obejmuje wielokierunkowe i wielowarstwowe podejście w zakresie wykrywania oraz neutralizowania potencjalnych i realnych zagrożeń terrorystycznych. Obejmują one nie tylko wymianę informacji i ścisłą współpracę z takimi formacjami jak policja, czy służby ochrony poszczególnych lotnisk, ale także własne działania na terenie terminali oraz w strefach, gdzie poruszają się i są parkowane samoloty. Warto pamiętać, że Izrael, pomimo bardzo wysokiego stopnia narażenia na ataki terrorystyczne na środki komunikacji lotniczej, w ostatnich dziesięcioleciach ma też jedną z najwyższych, o ile nie najwyższą skuteczność w zapobieganiu im.

Swego rodzaju kontynuacją tego tematu, przedstawioną z punktu widzenia polskiej policji, była prezentacja insp. Romana Rabsztyna,  pierwszego zastępcy Śląskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji, który omówił zagadnienia związane z zapewnianiem bezpieczeństwa grupom izraelskim w trakcie ich pobytu na terenie województwa Śląskiego.

Zadania Straży Granicznej w systemie ochrony lotnictwa cywilnego, ze szczególnym uwzględnieniem nadzoru nad kontrolą bezpieczeństwa, scharakteryzował w swoim wystąpieniu Naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa w Komunikacji Komendy Głównej Straży Granicznej ppłk Andrzej Prokopski. Praktyczne zagadnienia związane z przejmowaniem zadań ochrony portów lotniczych przez prywatne firmy zaprezentował w swoim wystąpieniu mgr inż. Marek Pawełczyk, Pełnomocnik Zarządu spółki Gwarant, która od czasu nowelizacji ustawy Prawo Lotnicze zajmuje się zapewnianiem bezpieczeństwa na pyrzowickim lotnisku.

Adam Borkowski z European Civil Aviation Conference (ECAC) przedstawił, na czym polega działalność audytowa i doradcza tej organizacji oraz jaki wpływ działania te mają na podniesienie bezpieczeństwa w portach lotniczych Europy.  Podstawowe metody prowadzenia analizy ryzyka w transporcie lotniczym zaprezentował dr inż. Adam Mańka z Politechniki Śląskiej, zaś dr inż. Katarzyna Chruzik, z tej samej uczelni, omówiła skrótowo zagadnienia związane z zarządzaniem ryzykiem w transporcie. Wystąpienie prof. zw dr hab. Jadwigi Stawnickiej z Wyższej Szkoły Biznesu wskazało na znaczenie badań nad sposobami zwięzłego i efektywnego komunikowania w sytuacjach kryzysowych w kontekście jego ulepszenia.

Ciekawym elementem konferencji był pokaz działania służb lotniskowych – Straży Granicznej, służby ochrony lotniska i Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej – w obliczu zagrożenia bombowego spowodowanego eksplozją pozostawionego bez nadzoru bagażu.  

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.