Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Bankructwo Apexu

Lotnictwo cywilne, 19 września 2008

Francuski producent lekkich samolotów, Apex Aircraft, od końca września zakończy pracę. Nie oznacza to jednak likwidacji dotychczasowej rodziny samolotów. Przejmie ją inny podmiot.

Robin Ecoflyer (Robin 135 cdi), napędzany jest silnikiem diesla (przerobioną jednostką napędową Volkswagena) o mocy 155 KM. Przy masie własnej samolotu 980 kg i maksymalnej masie startowej 1220 kg, zapewnia on maksymalną prędkość przelotową 235 km/h i zasięg standardowy 1200 km (przy 160-litrowym zbiorniku paliwa - 1800 km). Samolot może zabrać 4 osoby. Ze względu na niewielkie wymiary (rozpiętość skrzydeł 8,7 m), przy takim obciążeniu, musi być jednak zredukowany zapas paliwa / Zdjęcie: Apex

Apex produkował rocznie 50-70 samolotów, mając w swojej ofercie 10 modeli, 3 głównych rodzin: Robin, Alpha i CAP. Są to głównie samoloty sportowe - do szkolenia w akrobacji - oraz sportowo-turystyczne. Wszystkie były kiedyś oferowane przez różne wytwórnie (często założone przez konstruktorów tych maszyn). Dopiero po ich wykupieniu przez Apex, znalazły się w jednej wytwórni.

W ostatnim czasie Apex sprzedawał najwięcej samolotów modelu Robin Ecoflyer, napędzanego turbodieslem Thielerta Centurion o mocy 155 KM. Niestety, w wyniku bankructwa tej firmy (zobacz: Kto wykupi Thielerta?) oraz drastycznego podniesienia ceny dostarczanych silników i części zamiennych, Apex stracił płynność finansową. Ostatecznie 16 września, sąd w Dijon zdecydował o ogłoszeniu upadłości przedsiębiorstwa i nakazał zakończenie produkcji do 30 września.

Nie oznacza to jednak całkowitego przerwania działalności. Dostarczaniem części zamiennych - już od przyszłego tygodnia - zajmie się nowa spółka CEAPR. Jej przedstawiciele poinformowali wczoraj, że wkrótce wznowią również produkcję samolotów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.