Rosyjska agencja transportu powietrznego (Rosawiacja) zawiesiła loty samolotów szkolno-treeningowych Jak-18T serii 36 po incydencie z 19 września. Na kolejnym z samolotów tego typu pojawił się problem z napędem.
Do incydentu doszło o 4:52 w Ulianowskiej wyższej szkole lotnictwa cywilnego na lotnisku Sołdatskaja taszła w obwodzie ulianowskim. Po starcie samolotu Jak-18T (RA-44311) na wysokości 50 m oderwała się przeciwwaga śmigła. Nie doszło jednak do poważniejszej awarii i samolot pomyślnie wylądował na lotnisku startu. Podobny przypadek zdarzył się 31 lipca br. na tym samym lotnisku. Wówczas chodziło o samolot Jak-18T tej samej serii z rej. RA-44292.
Czteromiejscowy samolot Jak-18T służy głównie do szkolenia i treningu pilotów cywilnych. Skonstruowany w OKB im. A.S. Jakowlewa, produkowany jest w zakładach lotniczych w Smoleńsku. Można na nim wykonywać loty w każdych warunkach atmosferycznych, w dzień i w nocy. Poza szkoleniem używany jest do lotów patrolowych, pasażerskich i transportowych.
W 2007 dokonano modernizacji samolotów Jak-18T przeznaczonych dla szkół lotnictwa cywilnego. Ministerstwo zamówiło ich 60. Od zwykłych Jaków-18T samoloty serii 36 różnią się nowocześniejszym wyposażeniem pokładowym, zwiększonym zasięgiem (dodatkowe paliwo zmieszczono w kesonach skrzydeł) i lepszą widocznością z kabiny.
Napęd samolotu stanowi silnik tłokowy M-14P o mocy 360 KM. Silniki tego typu były produkowane w latach 1990. w zakładach mechanicznych w Woroneżu. Obecnie wznowiono ich wytwarzanie po dokonaniu niewielkich modyfikacji.