Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rowerem przez kanał

Lotnictwo cywilne, 23 września 2008

Francuz Stephane Rousson przygotowuje się do próby przebycia Kanału la Manche na pokładzie mini-sterowca, napędzanego siłą mięśni. Poprzednia próba, w czerwcu, nie doszła do skutku. Rousson czekał bezskutecznie 2 tygodnie na dobrą pogodę.

Rousson w swoim sterowcu (tym razem holowanego za motorówką). Ze względu na konieczność maksymalnego ograniczenia masy, pilot nie używa spadochronu. Z drugiej strony, lecąc z reguły nie wyżej niż 30 m, urządzenie to byłoby całkowicie nieprzydatne. Jedynym zabezpieczeniem jest nóż, którym można przebić podłoże czaszy i doprowadzić do opadnięcia sterowca na ziemię / Zdjęcie: zeppy.org

39-letni Francuz w 2003 rozpoczął prace nad stworzeniem statku powietrznego, napędzanego siłą mięśni. Z reguły są to ultralekkie samoloty o dużej rozpiętości skrzydeł. Pilot napędza śmigło przy pomocy mechanizmu rowerowego. Rousson zdecydował się na inne rozwiązanie: dla zapewniania siły nośnej wykorzystał czaszę sterowca o długości 17 m. Siła nóg przekazywana jest na dwa duże śmigła, o średnicy 3 m, obracane we wszystkich płaszczyznach, co zapewnia możliwość kierowania statkiem.

Rama roweru wykonana została z aluminium, śmigła - z karbonu, a czasza sterowca, z poliestru, powlekanego kewlarem, dla zmniejszenia groźby wybuchu helu, zbyt mocno ogrzanego promieniami słonecznymi. Całość ma masę jedynie 80 kg.

Cały sterowiec, w czasie pokazu w Paryżu, na początku września. Został on przetransportowany do brytyjskiego Kentu 21 września. Teraz czeka wraz z pilotem na idealną pogodę / Zdjęcie: zeppy.org

Dzięki odpowiedniemu doborowi ilości helu, możliwe jest osiągnięcie stałej wysokości lotu, ok. 30 m. Maksymalna prędkość pozioma wynosi ok. 20-21 km/h, a prędkość przelotowa to 15-16 km/h. Wartości te określają również warunki pogodowe, niezbędne do lotu - wiatr nie może być większy niż 7-8 km/h.

Rousson skorzystał z gotowego rozwiązania. Zakupił Zeppy, sterowiec napędzany siłą mięśni, stworzony w 1984 przez Jeana Marca Geisera i jego syna, Luca. Zmodyfikował go jednak znacznie, koncentrując się na układzie sterowania.

Rousson zamierza przebyć Kanał La Manche, startując z okolic Hythe w Kencie i lądując w rejonie wsi Wissant we Francji. Planuje przebyć ok. 45 km. W przypadku zaistnienia dobrych warunków pogodowych, próba ma ogromne szanse powodzenia - do tej pory najdłuższy lot Roussona trwał 5 h, w czasie których przebył ponad 52 km.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.