Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Sojuz-5 zamiast Angary?

Przemysł zbrojeniowy, Astronautyka, 18 lipca 2015

Ministerstwo Obrony FR rozważa wykorzystanie rakiety nośnej Sojuz-5 zamiast rozwijanej obecnie Angary. Ma to być rozwiązanie tańsze i bardziej nowoczesne.

Zdjęcie: RKC Progress

Ośrodek rakietowo-kosmiczny (RKC) Progress z Samary zaoferował Ministerstwu Obrony FR rakietę nośną Sojuz-5 jako alternatywę dla obecnie rozwijanej rakiety Angara. Sojuz-5 jest projektem znajdującym się w początkowej fazie, jako inicjatywa własna przedsiębiorstwa. Według szefów RKC Progress, jest tańszą alternatywą dla budowy całkowicie nowej rakiety (rodziny rakiet) Angara (Rosja na Księżycu w 2030?, 2015-04-14).

O ofercie RKC Progress poinformował wczoraj wiceminister obrony Rosji Jurij Borisow. Dodał, że projekt Sojuz-5 jest dopiero w fazie wstępnej, a priorytetem dla ministerstwa jest program Angara. Choć nic nie jest przesądzone. – W Roskosmosie zachodzą właśnie poważne zmiany. Nie ma pewności, a jakim kierunku one pójdą. Możliwe są różne warianty rozwoju usług kosmicznych dla Ministerstwa Obrony FR – powiedział Borisow.

Projekt Sojuz-5 RKC Progress po raz pierwszy ujawnił w lutym br. Jego silniki miałyby zasilane skroplonym gazem ziemnym. Gaz ziemny jest paliwem ekologicznym, dużo bardziej przyjaznym środowisku niż nafta, i ma dużą pojemność energetyczną. Szefowie ośrodka walczą o włączenie projektu do federalnego programu kosmicznego 2016-2015. Jeśli to się uda, prototyp Sojuza-5 może powstać do 2021. Start nowej rakiety ma być 1,5 raza tańszy niż obecnie używanego Sojuza-2.

Sojuz-5 jest projektowany w nowatorskim schemacie, dwustopniowym, z dwoma blokami bocznych siników pomocniczych. Według konstruktorów, to znacznie lepsze rozwiązanie niż zwiększanie liczby stopni, stosowane wcześniej. – Dziś potrafimy budować silniki o większym ciągu niż wcześniej, a to pozwala uprościć schemat konstrukcyjny rakiety nośnej – ocenił Rawil Achmietow, wicedyrektor RKC Progress.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.