Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Oblot zmodernizowanego Hawka

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 01 października 2008

Wczoraj na lotnisku w Jämsä odbył się oblot pierwszego zmodernizowanego przez Patrię samolotu szkolno-bojowego Hawk 51. Zmiany polegają na wykorzystaniu nowych elementów awioniki, w tym zamontowaniu szklanego kokpitu.

Modernizacji  części fińskich Hawków - proponowanej także Polsce - podjęła się Patria we  współpracy z kanadyjską spółką CMC Electronics w oparciu o jej pakiet Cockpit  4000 (jego elementy użyte są w Polsce na śmigłowcu PZL W-3PL Sokół/Głuszec).  Pierwszym zmodernizowanym samolotem jest egzemplarz HW-341  cn 312238 / Zdjęcie:  Patria

Fińskie wojska lotnicze zleciły zmodernizowanie 30 z 49 posiadanych Hawków Mk51/51A, na mocy porozumienia z grudnia 2006. Prace mają doprowadzić do uzyskania lepszego efektu szkoleniowego - podstawowym myśliwcem wielozadaniowym Ilmavoimat są wprowadzone 12 lat temu nowoczesne F/A-18 C/D. Tymczasem otrzymywane od 1980 samoloty szkolne modelu Mk51 (w latach 1993-1994 pozyskano dodatkowo kilka maszyn Mk51A, jako wypełnienie luki po utraconych w trakcie eksploatacji Mk51), odpowiadają wyposażeniem starszym typom samolotów bojowych. W związku z tym część misji treningowych można było wykonywać wyłącznie na samolotach bojowych.

Wprowadzone przez Patrię zmiany polegają na zamontowaniu wielofunkcyjnych wyświetlaczy ciekłokrystalicznych oraz wymienieniu i doposażeniu awioniki, głównie pod kątem zwiększenia możliwości planowania i rejestracji misji.

Finowie mają nadzieję, że zmodernizowane Hawki przyciągną ewentualnych, zagranicznych klientów, chętnych do szkolenia w Nordic Pilot Training Centre, tworzonym przez Patrię, w oparciu o bazę wojsk lotniczych w Kauhava (zobacz: Fińskie centrum szkolenia).

Program modernizacji 25-letnich Hawków jest równocześnie podstawą fińskiej propozycji na samolot LITF dla Sił Powietrznych RP. Natomiast zakupione niedawno w Szwajcarii 18 egz. maszyn modelu Mk.66, pozostaną w Finlandii, jako gwarancja przedłużenia okresu wykorzystywania floty miejscowych Hawków do ok. 2017.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.