Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Śmigłowiec na nogach robota

Lotnictwo cywilne, Przemysł zbrojeniowy, 17 września 2015

DARPA i Georgia Institute of Technology zademonstrowały śmigłowiec z podwoziem w postaci 4 niezależnie sterowanych podpór. Może on bezpiecznie lądować na pochyłych i nierównych powierzchniach.

Każda z niezależnie sterowanych, wieloprzegubowych nóg przenosi podobne obciążenie, a komputer steruje nimi tak, by kadłub śmigłowca pozostawał w poziomie / Zdjęcie: DARPA

Amerykańska agencja rozwoju zaawansowanych technologii – DARPA i Georgia Institute of Technology testują bezzałogowy śmigłowiec z nowatorskim podwoziem. Tworzą je 4 niezależnie sterowane, wieloprzegubowe nogi. Podwozie automatycznie dostosowuje się do nierównego lub pochyłego podłoża, utrzymując kadłub śmigłowca w poziomie. Śmigłowiec z takim podwoziem może lądować w terenie niedostępnym dla maszyn z podwoziem konwencjonalnym – kołowym lub płozowym. Jest też bezpieczniejszy dla użytkowników. Jego zalety mogą być wykorzystywane m.in. podczas lądowania na pokładzie okrętu przy wysokiej fali.

Nowy rodzaj podwozia jest opracowywany przez Georgia Institute of Technology w ramach programu Mission Adaptive Rotor (MAR) finansowanego przez DARPA. Testy bezzałogowego śmigłowca UAVRL Rotor Buzz z doświadczalnym podwoziem prowadzone są niedaleko Atlanty. Każda z nóg podwozia jest wyposażona w czujniki nacisku, a system sterowania dąży do tego, by przeniosły one równe obciążenie przy poziomym położeniu kadłuba. Autorzy rozwiązania twierdzą, że śmigłowiec z nowym podwoziem będzie mógł lądować na zboczach o pochyłości nawet 20o – dwukrotnie większej niż w przypadku konwencjonalnych maszyn. Zmniejszy się też ryzyko twardych lądowań i uszkodzenia śmigłowca podczas lądowania na pokładzie okrętu.


Drukuj Góra