Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

DSEI 2015: AMV XP ze Spike

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 16 września 2015

Nowa, większa odmiana fińskiego transportera AMV, oznaczona jako XP, miała swoją premierę w czasie ubiegłorocznych targów Eurosatory w Paryżu. W Londynie pokazano jednak jej uzbrojoną wersją, z wieżą Hitfist-30 i ppk Spike.

AMV XP z wieżą Hitfist-30 / Zdjęcie: Michał Likowski

AMV XP jest ofertą dla nowych, potencjalnych użytkowników. Różni się od standardowego wozu większą ładownością, z DMC zwiększoną do 32 t. Ma też nieco większe wymiary zewnętrzne. Pierwotnie uważano, że jest to wynik polskich doświadczeń z Afganistanu, w którym Rosomaki nie były w stanie wziąć na pokład 8 żołnierzy desantu z pełnym wyposażeniem. Ich liczba została ograniczona do 6.

W Londynie przedstawiciele Patrii twierdzą jednak, że kubatura przedziału desantowego nie została zwiększona, a specyficzne uwarunkowania działań w czasie misji nie można bezkrytycznie przełożyć na działania w Europie. Zwiększenie wymiarów i ładowności pojazdu wynika wyłącznie z chęci podniesienia poziomu ochrony balistycznej, a w mniejszym stopniu także przeciwminowej. Producent twierdzi, że uda się osiągnąć dookólnie poziom 4 i 4b, według STANAG 4569, a z przodu nawet 6 (klasyczny podział dla lekkich wozów opancerzonych kończy się na poziomie 5, jednak teraz rozszerza się go nieformalnie o zapewnienie odporności przeciwko pociskom kalibru 30 mm, choć nie wszystkich typów).

Na kadłubie osadzono znaną z polskich Rosomaków włoską wieżę Hitfist-30, jednak ze zintegrowaną wyrzutnią ppk Spike. Przedstawiciele Oto Melara twierdzą, że zakończyli już program jej integracji z wieżą. Dodajmy, że takie rozwiązanie także jest oferowane dla naszego kraju.

Patria zaproponowała AMV XP kilku potencjalnym użytkownikom, w tym Słowacji, co stoi w sprzeczności z podpisanym listem intencyjnym między premierami tego kraju i Polski, dotyczącym sprzedaży 30 standardowych Rosomaków i zintegrowaniu ich ze słowacką bezzałogową wieżą (IDET 2015: Premiera Scipio, 2015-05-21). Faktem jest jednak, że Finowie oferują nowy wóz także Polsce, a 30-tonowy wariant (jeszcze bez zmian w układzie hamulcowym, co nie pozwoliło na osiągnięcie DMC równej 32 t) był wystawiany na MSPO pod nazwą Rosomak XP na stoisku spółki Rosomak/PGZ.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.