Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rynek lotniczy w Polsce w XXI wieku

Lotnictwo cywilne, 18 września 2015

W Poznaniu trwa konferencja naukowa Rynek lotniczy w Polsce w XXI wieku.

Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Wczoraj w Poznaniu rozpoczęła się konferencja Rynek lotniczy w Polsce w XXI wieku, zorganizowana przez tamtejszy Uniwersytet Ekonomiczny (UEP). Celem sympozjum jest przedstawienie wyników badań i dyskusja nad kierunkiem rozwoju transportu lotniczego w Polsce, a także problemami z jakimi ten sektor musi się zmierzyć. Organizatorzy chcą też zintegrować środowiska naukowych i praktyków biznesu. Partnerem medialnym wydarzenia jest Magazyn Lotniczy Skrzydlata Polska.

Konferencję rozpoczął panel ekspertów, którzy dyskutowali na temat problemów i wyzwań portów lotniczych w Polsce. W dyskusji udział wzięli: Filip Czernicki, Kierownik Działu Strategii Biura Strategii i Nadzoru Właścicielskiego PP Porty Lotnicze; prof. dr hab. Marek Rekowski, Kierownik Katedry Mikroekonomii UEP; Grzegorz Sobczak, Redaktor Naczelny ML Skrzydlata Polska; poseł na Sejm RP Paweł Szałamacha i dr Paweł Zagrajek, Naczelnik Wydziału Statystyk i Analiz Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W panelu omówiono zagadnienie celowości budowy centralnego portu lotniczego. Konkluzją było stwierdzenie, że obecnie nie ma przesłanek skłaniających do budowy centralnego portu lotniczego. Paweł Szałamacha podkreślał potrzebę funkcjonowania efektywnego przewoźnika narodowego jako czynnika koniecznego dla rozwoju lotniska centralnego lub dużego lotniska przesiadkowego w Polsce. Filip Czernicki i Paweł Zagrajek wykazywali, że w oparciu o planowane inwestycje i prognozy wzrostu przewozów lotniczych w Polsce, Lotnisko Chopina wystarczy do obsłużenia ruchu pasażerskiego do 2040. Poruszono też kwestie określania tzw. stref ciążenia lotnisk i wpływu linii niskokosztowych na sposób zarządzania regionalnymi portami lotniczymi. Paweł Zagrajek i Grzegorz Sobczak zwrócili uwagę na rozpoczynającą się zmianę strategii działania linii niskokosztowych, które odchodzą od szukania prostych oszczędności, często kosztem komfortu pasażerów, zmierzając w kierunku oferty bardziej przyjaznej dla podróżnych.

Następna część konferencji dotyczyła funkcjonowania portów lotniczych w konkurencyjnym otoczeniu. Dr Edyta Pijet-Migoń z Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu i Instytutu Turystyki przedstawiła referat nt. Faz wzrostu i regresu – polskie porty regionalne na tle portów regionalnych w innych państwach Europy Środkowo-Wschodniej. Dr inż. Marcin Kiciński z Politechniki Poznańskiej zapoznał zebranych z metodami ilościowymi używanymi do określenia lokalizacji portów lotniczych. Mgr Magdalena Kujawiak, reprezentująca Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, dokonała analizy obszaru ciążenia portu lotniczego na przykładzie lotnisk w Polsce, a jej kolega, dr Wojciech Augustyniak rozważał, czy otwarcie nowego lotniska w Berlinie jest zagrożeniem dla portów lotniczych w Polsce. W ostatnim z referatów w tej części dr Jacek Jankiewicz z UEP przedstawił determinanty popytu na przewozy lotnicze. Omówione zagadnienia pozwalają usystematyzować analizę funkcjonowania portów lotniczych w wielu aspektach, zarówno operacyjnych jak i ekonomicznych. W dyskusji prof. dr hab. Marek Rekowski zwrócił uwagę na to jak w branży transportu lotniczego można dostrzec zjawiska wspólne dla różnych dziedzin ekonomii, dowodząc słuszności teorii ekonomicznych formowanych w przeszłości.

W kolejnej sesji poruszono bieżące aspekty zarządzania portem lotniczym. Dr Wojciech Augustyniak (UEP) przeprowadził analizę efektywności ekonomicznej i technicznej polskich regionalnych portów lotniczych, mgr Magdalena Lubiecka-Budzanowska z Politechniki Warszawskiej omówiła koncepcję budowy i wykorzystania infrastruktury transportowej zwłaszcza kolejowej dla lotnisk regionalnych na przykładzie polskich portów lotniczych, a mgr Maciej Klóskowski (UEP) przedstawił wymogi portu lotniczego wobec agenta handlingowego.

Ostatni panel dyskusyjny dotyczył zagadnienia Port lotniczy a rozwój regionu. Prof. Ewa Pancer-Cybulska i dr Łukasz Olipra z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu opisali porty lotnicze jako strategiczny czynnik rozwoju regionów w świetle regionalnych dokumentów programowych, a dr Jakub Gazda wygłosił referat nt. Port lotniczy czynnikiem wzrostu regionu. Dwa kolejne wystąpienia dotyczyły konkretnych polskich portów lotniczych. Dr Łukasz Olipra z wrocławskiego UE przedstawił wpływ portu lotniczego we Wrocławiu na gospodarkę miasta i regionu, analiza wydatków pasażerów, natomiast dr Dariusz Tłoczyński, reprezentujący Uniwersytet Gdański opisał konkurencję pomiędzy portami lotniczymi w Krakowie i Katowicach jako element rozwoju regionów.

Na zakończenie pierwszego dnia konferencji dr Sonia Huderek-Glapska (UEP) zajęła się problemem Czy każdy region potrzebuje portu lotniczego? Kryteria decyzji inwestycyjnych w infrastrukturę lotniskową. Największą dyskusję wywołała prezentacja prof. Pancer-Cybulskiej, podczas której ścierały się różne opinie na temat efektywności planowania inwestycji lotniskowych w Polsce w świetle funduszy strukturalnych pochodzących z UE. Obecnie trwa drugi dzień poznańskiej konferencji. Rozpoczął go wykład wprowadzający dotyczącySESAR (Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej), który wygłosił przedstawiciel Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Maciej Rodak.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.