Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Przebita opona przyczyną katastrofy

Lotnictwo cywilne, 04 października 2008

Według wstępnych ustaleń komisji badającej przyczyny katastrofy Lerjeta 60 na lotnisku Columbia, jej powodem było pęknięcie opony podczas startu.

Z zapisu rejestratora wynika, że system pokładowy zasygnalizował dźwiękiem awarię opony, gdy samolot toczył się z prędkością ok. 180 km/h. Załoga usiłowała wyhamować samolot, ale to się nie udało. Samolot przebił ogrodzenie, zniszczył oświetlenie i anteny, przejechał w poprzek jezdni i rozbił się o wzniesienie za nią (4 ofiary katastrofy Learjeta). Załoga nie wykorzystała rewersu ciągu do hamowania.

Fragmenty rozerwanej opony znaleziono na pasie startowym, ok. kilometra od jego początku. Według ekspertów, prędkość 180 km/h jest krytyczna dla możliwości przerwania startu Learjeta 60. Załoga powinna raczej kontynuować start, ale mogła też poradzić sobie z zatrzymaniem samolotu przed końcem pasa. Nie wiadomo dlaczego tak się nie stało.

W katastrofie zginęły 4 osoby, w tym 2-osobowa załoga. Dwaj pasażerowie, którzy przeżyli, są ciężko poparzeni, ale ich stan jest stabilny.

Poprzedni podobny wypadek miał miejsce w USA 10 lat temu. 28 sierpnia 1998 w El Paso w Teksasie mały dyspozycyjny Falcon przebił ogrodzenie i przejechał w poprzek autostrady, zderzając się z 3 samochodami. Dwaj członkowie załogi i jeden z kierowców odnieśli niegroźne rany. Według NTSB (National Transportation Safety Bard), przyczyną tamtego wypadku była próba przerwania startu po przekroczeniu prędkości krytycznej.

Według producenta, kanadyjskiego Bombardiera, Learjet 60 jest uznawany za bezpieczny samolot. Od początku jego eksploatacji, w 1992, zanotowano 8 wypadków z jego udziałem. W żadnym nie było ofiar śmiertelnych. Żaden z nich nie był spowodowany pęknięciem opony.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.