Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowa Socata

Lotnictwo cywilne, 08 października 2008

Prezes EADS Socata, Jean-Michel Leonard poinformował w poniedziałek, że jego przedsiębiorstwo od 2 lat prowadzi prace nad nowym samolotem dyspozycyjnym. Sfinalizuje je nowy właściciel. Trwa proces przejęcia większości udziałów przez Dahera.

TBM 850 może konkurować z bardzo lekkimi odrzutowcami (VLJ), ustępując nieco pod względem prędkości (średnio o 50 km/h), ale przewyższając zasięgiem (do 2800 km, przy niepełnym ładunku) i liczbą miejsc. Wszystko za podobną cenę (ok. 2-3 mln USD). Mimo tego francuski producent pracuje nad większym i szybszym modelem NTx / Zdjęcie: EADS Socata

Socata (do 1966 Morane-Saulnier) buduje obecnie dwa podstawowe typy samolotów. Pierwszy tworzą lekkie, napędzane silnikami tłokowymi maszyny sportowo-turystyczne rodziny TB. Drugi reprezentuje TBM 850 - szybki, turbośmigłowy samolot dyspozycyjny dla 4-6 pasażerów i 1-2 członków załogi.

Przynosi on spółce większość zysków. W pierwszej połowie bieżącego roku Socata sprzedała 24 samoloty tego typu, a związane z tym dochody osiągnęły równowartość prawie 71 mln USD.

Od 2 lat przedsiębiorstwo prowadzi jednak prace nad dopełnieniem swojej oferty. Nowy model, oznaczony roboczo NTx, ma być większy i szybszy od TBM 850. Przyjęte założenia stanowią, że NTx będzie zabierał na pokład do 8 osób (o jednego pasażera więcej). Samolot ma osiągać maksymalną prędkość przelotową 710 km/h, podczas gdy obecnie produkowany model 592 km/h, co i tak czyni go jednym z najszybszych w swojej klasie.

Na razie Jean-Michel Leonard zdradził jedynie, że Socata odchodzi od jednosilnikowego układu napędowego, na rzecz dwóch silników (stąd oznaczenie projektu: NT - Next Twin). Nie wiadomo jednak, czy będą one turbośmigłowe, czy odrzutowe. Oficjalne rozpoczęcie programu planowane jest na 2009.

Generująca stosunkowo niewielki obrót Socata, nie byłaby w stanie samodzielnie ponieść kosztów projektowania i wdrożenia nowej konstrukcji, która nie jest jedynie zwykłym rozwinięciem TBM 850. Uczyni to prawdopodobnie Daher, francuski producent podzespołów lotniczych (m.in. dla Embraera Phenoma 100 i Gulfstreama G650) oraz dla przemysłu nuklearnego, obronnego i motoryzacyjnego. Daher od kilku miesięcy prowadzi rozmowy o przejęciu łącznie 70% udziałów Socata. W rękach EADS pozostanie pakiet mniejszościowy. Przejęcie zostanie sfinalizowane do końca roku.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.