Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Policja szuka LTO

Przemysł zbrojeniowy, 01 listopada 2015

Policja zakończyła przyjmowanie zgłoszeń do dialogu technicznego, który ma doprowadzić do zakupu nowych lekkich transporterów opancerzonych.

Prototypowy Dzik-1 AT podczas testów. Policja kupiła w 2004 od AMZ-Kutno dwa pojazdy zaliczane do kategorii lekkich transporterów opancerzonych (LTO). Wozy trafiły do Zarządu Operacji Antyterrorystycznych (od 2008 BOA) / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

Wydział Zamówień Publicznych Biura Finansów Komendy Głównej Policji będzie teraz toczył dwuetapowy dialog techniczny obejmujący przyszłego zamówienia pojazdów specjalnych  w policyjnej wersji Lekkiego Transportera Opancerzonego (LTO). W ramach pierwszego etapu dojdzie do organizacyjnego spotkania z wykonawcami, w drugim zaś do spotkania indywidualnego. Wówczas zostaną przestawione wstępne rozwiązania. Celem dialogu technicznego jest udzielenie informacji w zakresie niezbędnym do przygotowania szczegółowego opisu przedmiotów zamówienia. Po zakończeniu dialogu spodziewane jest rozpoczęcie formalnego przetargu.

Nieznana jest liczba lekkich transporterów opancerzonych, które zamierza zamówić Policja. Oprócz wspierania działań jednostek antyterrorystycznych i prewencji, LTO będą mogły być wykorzystywane również na misjach, w których zaangażowani są polscy funkcjonariusze (Wojskowe karabinki dla Policji, 2015-01-25). Według zarządzenia nr 9 Komendanta Głównego Policji z maja 2015, normy wyposażenia jednostek i komórek organizacyjnych tej formacji w sprzęt transportowy zakładają wykorzystywanie 35 pojazdów zaliczanych do kategorii transportera opancerzonego (TO) i lekkiego transportera opancerzonego (LTO). Jest to prawdopodobnie maksymalna liczba poszukiwanych wozów.

Policyjny transporter opancerzony BTR-60PB 8x8 podczas Europejskiego Szczytu Gospodarczego w Warszawie w 2004. To jedno z ostatnich przypadków wykorzystania tych pojazdów na szerszą skalę. Policja odziedziczyła je po Milicji Obywatelskiej, która otrzymała większość z ZSRR na początku lat 1980. / Zdjęcie: Alina Zienowicz

Obecnie Policja użytkuje dwa typy pojazdów zaliczanych do tych klas. Do pierwszych zaliczane są, sukcesywnie wycofywane, przestarzałe transportery opancerzone BTR-60PB 8x8 o konstrukcji z końca lat 1950. W szczytowym momencie było na wyposażeniu Milicji Obywatelskich około 40. Zgodnie z ustaleniami wizyty przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych PRL z 7 grudnia 1981, radziecki odpowiednik – MSW ZSRR – przekazał Polsce 25 używanych BTR-60PB. Kilka pojazdów zostało też przekazanych jesienią 1982. Według niektórych źródeł, reszta została kupiona w 1982/1983 w Rumunii. Były to licencyjne kopie BTR-60PB produkowane przez zakład Uzina Automecanica Moreni od 1970 na radzieckiej licencji jako TAB-71.

W lipcu 2014 jeden BTR-60PB Komenda Wojewódzka Policji w Kielcach, która używała go sporadycznie od 1996, przekazała dla Muzeum Orła Białego w Skarżysku Kamiennej. W sierpniu 2014 dwa transportery tego typu trafiły do Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy. Ponadto w innych muzeach w Polsce jest ich kilkanaście, w tym w Lubuskim Muzeum Wojskowym, Muzeum Obrony Wybrzeża, po dwa w Pałuckim Muzeum Techniki Wojskowej i Uzbrojenia oraz Muzeum Eksploracji w Przeźmierowie.

W 2014 Policja odnotowywała obecność 5 BTR-60PB na stanie Oddziałów Prewencji Policji (OPP) i Samodzielnych Pododdziałów Prewencji Policji. Ostatni raz na większą skalę użyto ich w 2004 do zabezpieczenia Europejskiego Szczytu Gospodarczego w Warszawie.

Pod koniec sierpnia 2014 bydgoska Policja wycofała dwa BTR-60PB z służby i przekazała je Muzeum Wojsk Lądowych / Zdjęcie: Muzeum Wojsk Lądowych

Drugim typem lekkiego transportera są samochody opancerzone Dzik-1 AT. W 2004 zakupiono dla ówczesnego Zarządu Operacji Antyterrorystycznych (obecnie Biura) dwa takiego pojazdy. Przetarg na dostawy prototypu i wozu seryjnego wygrało przedsiębiorstwo AMZ Kutno. Dostawa pojazdów kosztowała 1,2 mln zł. W 2008 planowano dostawy dodatkowych czterech, a w 2009 jeszcze dwóch LTO dla OPP i SPAP, ale do podpisania umowy nie doszło.

Na terenie Polski jest 13 Oddziałów Prewencji Policji (OPP) w Białymstoku (2 kompanie), Bydgoszczy (2 kompanie), Gdańsku (4 kompanie), Katowicach (6 kompanii), Kielcach (2 kompanie), Krakowie (4 kompanie), Lublinie (2 kompanie), Łodzi (4 kompanie), Olsztynie (2 kompanie), Poznaniu (4 kompanie), Rzeszowie (2 kompanie), Szczecinie (3 kompanie), Warszawie (12 kompanii) i we Wrocławiu (3 kompanie) oraz 8 Samodzielnych Pododdziałów Prewencji Policji (SPPP) w: Bielsku-Białej (4 plutony), Częstochowie (4 plutony), Gorzowie Wielkopolskim (4 plutony), Legnicy (4 plutony), Opolu (5 plutonów), Płocku (6 plutonów) i Radomiu (6 plutonów).

Etatowo większość OPP liczących sobie po 2-5 kompanii ma być wyposażonych w 1 TO/LTO, OPP w Katowicach ma mieć ich 2, a OPP w Warszawie trzy. Po jednym TO/LTO ma znaleźć się też w każdym z SPPP. Łącznie daje to 23 pojazdy tego typu dla OPP i SPPP.

Ponadto norma zakłada wyposażenie wszystkich Samodzielnych Pododdziałów Antyterrorystycznych Policji (SPAP) w Białymstoku, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Wrocławiu, jak i Wydziału Realizacyjnego Komendy Stołecznej Policji w jeden TO/LTO. Łącznie daje to 10 pojazdów tego typu.

Dwa pojazdy ma mieć etatowo Biuro Operacji Antyterrorystycznych wchodzące w skład Komendy Głównej Policji.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.