Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Mobilne siłownie jądrowe FR do 2020

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 07 listopada 2015

Ministerstwo obrony FR zleciło zbudowanie do 2020 prototypu mobilnej siłowni jądrowej małej mocy. Ma ona być przewożona na podwoziach kołowych, a w Arktyce na saniach.

Mobilna siłownia jądrowa Pamir-630D została zaprojektowana do transportu na podwoziach kołowych przez Instytut Energetyki Jądrowej w Białoruskiej SRS / Rysunek: defence.ru

Dyrektor generalny Inżinirigowowj kompanii innowacjonnych projektów (NKIP), Jurij Koniuszko poinformował, że Ministerstwo obrony FR zleciło jego przedsiębiorstwu zaprojektowanie mobilnej siłowni jądrowej małej mocy. NKIP przewodzi konsorcjum, które do 2020 ma zbudować prototyp urządzenia. Obecnie trwają wstępne prace badawczo-rozwojowe.

Koniuszko dodał, że NKIP ma do końca br. przedstawić MO FR wyniki obecnego etapu. Po ich zatwierdzeniu i wyborze optymalnej wersji systemu, konsorcjum ma rozpocząć projektowanie prototypu. Powinno to potrwać od 18 do 24 miesięcy. Budowa prototypu i przygotowanie produkcji seryjnej ma zakończyć się do 2020.

Mobilna siłownia jądrowa ma mieć konstrukcję modułową. W zależności od wersji i wymiarów urządzenia za podwozie mają służyć pojazdy MAZ lub KamAZ. Do użytkowania w Arktyce może zostać zastosowane podwozie na saniach.

W 1961 w ZSRS powstał Obiekt 27 (TES-3) – mobilna siłownia jądrowa o mocy 8,8 MW na czterech podwoziach czołgów ciężkich T-10 / Rysunek: Specnaz-ars

Projektowane siłownie mają być w pełni autonomiczne. Po dostarczeniu – samolotem lub śmigłowcem – na miejsce użytkowania będą mogły działać nawet przez kilka lat bez obsługi. Sterowanie i kontrolę nad eksploatacją ma zapewnić łączność satelitarna z ośrodkiem dowodzenia. Według Koniuszki, na Dalekiej Północy, w tym archipelagach Arktyki, potrzebnych będzie ok. 30 siłowni nowego typu.

Warto przypomnieć, że mobilna siłownia jądrowa na podwoziu gąsienicowym powstała w czasach ZSRS już w 1961. Obiekt 27 zbudowano na podwoziach gąsienicowych. Dwa przewoziły reaktory, a dwa instalacje pomocnicze. Później Sowieci zbudowali mobilną siłownię Pamir rozmieszczoną na czterech podwoziach kołowych MAZ-537 Uragan. Masa modułu z reaktorem Pamira wynosiła ok. 60 t. W 1986 testowano dwa prototypy mobilnych siłowni jądrowych tego typu, ale po katastrofie w Czarnobylu program został przerwany.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.