Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Najnowszy samolot prezydent Bachelet

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 11 października 2008

Od jesieni 2008 pierwsza w historii Chile kobieta-prezydent - Veronica Michele Bachelet Jeria (Chilijka z francuskimi korzeniami, lekarz-pediatra, polityk centrolewicowy) w swoich oficjalnych podróżach zagranicznych posługiwać się będzie świeżo nabytym długodystansowym Boeingiem B767-3YO/ER nr ser. 26205/474.

B767 - najnowszy samolot dyspozycyjny pani prezydent Bachelet: w barwach portugalskiego przewoźnika Atlantic Airways...

Samolot wyprodukowano w 2003 w Everett koło Seattle w stanie Waszyngton dla portugalskich linii lotniczych Atlantic Airways. Od wiosny 2008 lotnictwo chilijskie negocjowało z Portugalczykami warunki jego nabycia. Wedle pierwotnego planu samolot miał służyć chilijskim VIP-om, ale także po wszechstronnej jego przebudowie (najprawdopodobniej w Izraelu), stać się miał również maszyną kombi - z możliwością podawania w locie paliwa świeżo nabytym w USA myśliwcom F-16. Potem okazało się jednak, że wojska lotnicze - Fuerza Aerea de Chile, mają więcej pieniędzy z uwagi na zwyżkujące ceny miedzi - głównego bogactwa kraju (ustawowo 10% zysków z eksportu tego metalu trafia na potrzeby modernizacyjne sił zbrojnych). Złożono więc zamówienia na 2 tankujące Airbusy A310. Przeróbka samolotu prezydenckiego na uniwersalną maszynę tankująca nie była więc potrzebna.

...i w wojskowym uniformie Fuerza Aerea de Chile / Zdjęcia: via Santiago Rivas

Na kolejnym zakręcie historii, pod naciskiem Amerykanów, Fuerza Aerea de Chile anulowały jednak europejskie zamówienie. I wszystko... pozostało po staremu. Pani prezydent Bachelet zyskała własny samolot dyspozycyjny nie obarczony dodatkowymi zadaniami paliwowymi, generałowie zaś pozostali z problemem. Obecnie rozważają odkupienie od lotnictwa amerykańskiego dwóch używanych KC-135, które US Air Force zamierza jak najszybciej wymienić na nowe samoloty tankujące, po przełamaniu słynnego kryzysu decyzyjnego (anulowanie wyboru maszyn europejskich).

Santiago zapłaciło portugalskiemu towarzystwu Atlantic Airways 58 mln. USD za Boeinga 767 dysponującego 250 miejscami pasażerskimi i zasięgiem 11 tys. km. Maszyna, jak wiele podobnych samolotów VVIP i VIP na świecie, ma także służyć do specjalnych misji transportowych na korzyść całości sił zbrojnych (a nie tylko lotnictwu), a nawet do lotów patrolowych. 28 sierpnia 2008 samolot po raz pierwszy dotknął swoimi kołami betonu bazy lotniczej w Santiago de Chile, gdzie będzie stacjonował. We wrześniu 2008 miało miejsce jego oficjalne przyjęcie do Grupy Lotniczej Nr 10 Fuerza Aerea de Chile. Maszyna otrzymała wojskowy numer 983.

Na podstawie informacji Santiago Rivasa


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.