Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rosomak sam zrobi kto 6x6?

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 20 lutego 2016

Rozeszły się drogi PGZ i Rheinmetalla. Jeżeli Wojsko Polskie będzie zainteresowane transporterem opancerzonym 6x6, przedsiębiorstwo Rosomak może opracować go samodzielnie.

Podczas prezentacji dla akcjonariuszy Rheinmetalla pod koniec 2015 po raz pierwszy ujawniono przybliżony wygląd nowego pływającego, kołowego transportera opancerzonego 6x6 o roboczej nazwie KAV (lewy, dolny róg), zaliczany do klasy pojazdów o masie 15-25 t / Grafika: Rheinmetall

Jak dowiedział się RAPORT-wto prawdopodobnie nie zostanie zrealizowane polsko-niemieckie porozumienie obejmujące wspólne opracowanie nowego kołowego pojazdu opancerzonego w układzie 6x6 (Polsko-niemiecki transporter?, 2015-05-28). Ze względu na brak deklaracji Wojska Polskiego, dotyczących zainteresowania nowym pływającym transporterem opancerzonym, umowa nie jest obecnie realizowana, poinformował w Gliwicach, przy okazji finalizowania kontraktu na modernizację czołgów Leopard 2A4, Michael A. Kara, członek zarządu przedsiębiorstwa Rheinmetall Landsysteme (Umowa Bumaru Łabędy z Rheinmetallem, 2016-02-18).

Polsko-niemieckie porozumienie o współpracy w stworzeniu nowego transportera zostało podpisane w połowie maja 2015. Stronami była Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) i gliwicki Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Sprzętu Mechanicznego (OBRUM) a ze strony niemieckiej Rheinmetall Man Military Vehicles (RMMV). Ten ostatni w międzyczasie stał się częścią Rheinmetall Defence Vehicle Systems (RDVS; Powstał Rheinmetall Defence Vehicle Systems, 2016-01-27).

Razem z OBRUM Niemcy mieli skonstruować, a następnie produkować w Polsce pojazd nazwany roboczo KAV 6x6. Jest on zaliczany przez RDVS do klasy średnich kołowych pojazdów wojskowych o masie od 15 do 25 ton. Nowy transporter opancerzony ma zastąpić w ofercie Rheinmetalla wóz Fuchs 2 6x6 (Niemieckie „tak” dla algierskich planów, 2014-08-25). To zaprezentowana w 2001, zmodernizowana odmiana kto Fuchs 6x6, którego opracowanie rozpoczęło się na początku lat 1960., a trafił do seryjnej produkcji w 1979 (Kolejne Fuchs 1A8 dla Bundeswehry, 2013-05-23).

Niewypełnienie porozumienia nie oznacza jednak, że Polska Grupa Zbrojeniowa zrezygnuje ze stworzenia pływającego pojazdu w układzie 6x6. Jak dowiedział się RAPORT-wto, taki wóz może powstać na potrzeby Wojska Polskiego, które realizuje obecnie program lekkiego opancerzonego transportera rozpoznawczego (LOTR) Kleszcz (LOTR dla WP, 2013-08-03). W zakładach Rosomak opracowano wstępną koncepcję takiego pojazdu. Może on być samodzielnie opracowany i wytwarzany przez przedsiębiorstwo z Siemianowic Śląskich, bazując m.in. na doświadczeniach z wdrażania, produkcji i modernizacji transporterów opancerzonych Rosomak 8x8 (AMV 8x8 od Rosomaka dla ZEA, 2016-01-28; Rosomak z armatą 120 mm, 2015-09-04; Rosomak-M Concept, 2015-09-03).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.