Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

IATA krytykuje UE

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, 27 października 2008

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) ostro skrytykowało ostatnią decyzję ministrów UE, dotyczącą limitów emisji dwutlenku węgla, która będzie dotyczyć również linii lotniczych.

Limity emisji dwutlenku węgla przyznawane są każdemu z krajów członkowskich i - w dalszej kolejności - poszczególnym przedsiębiorstwom. Regulacja ma doprowadzić do zmniejszenia emisji CO2 do 2020 o 20%. Problem ten dotyczy szczególnie przemysłu ciężkiego oraz motoryzacyjnego. Od kilku miesięcy widomo jednak było, że przedstawiciele Komisji Europejskiej oraz członkowie europarlamentu opracowywali program włączenia do tych przepisów przewoźników lotniczych, co stało się faktem w czerwcu.

Nowe regulacje zostały stanowią, że wszystkie linie lotnicze zostaną ujęte w jedną grupę, z przyznanym - mniejszym od obecnego zużycia - limitem emisji dwutlenku węgla. Obliczanie zużycia będzie dotyczyło nie tylko lotów w obrębie wspólnoty, ale wszystkich lotów z i do obszaru UE. Prawo zostało przyjęte w piątek przez ministrów sprawiedliwości państw członkowskich.

W związku z tym, że nie można z dnia na dzień ograniczyć emisji CO2, koniecznym jest wykupienie brakujących wielkości od podmiotów, które generują mniej dwutlenku węgla, niż zakłada przyznany im limit. W przypadku linii lotniczych może chodzić o sumę aż 3,5 mld Euro rocznie.

Rozwiązanie to wywołało ostry sprzeciw przewoźników, zrzeszonych w IATA. Prezes zrzeszenia, Giovanni Bisignani stwierdził, że regulacja przypada na okres światowego kryzysu branży lotniczej i może doprowadzić do bankructwa wiele linii lotniczych.

Możliwym jest jednak, że władze Unii opracują program osłonowy. Zakłada on przyznanie dotacji dla tych zakładów, które zostaną najbardziej dotknięte zmniejszonymi limitami emisji. Działanie te wiążą się głównie z przemysłem motoryzacyjnym Niemiec i Francji - do tej pory kraje te przeniosły dużą część produkcji poza terytorium Unii, jednak dalsze działania tego typu doprowadzą do istotnego zwiększenia bezrobocia. W związku z tym władze UE planują rozważyć kwestie dotacji w grudniu 2008. Prawdopodobnie także w tym czasie podobne regulacje osłonowe zostaną przyjęte w stosunku do linii lotniczych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.