Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Lekkie MRAP od zaraz

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, Strategia i polityka, 27 października 2008

W ciągu najbliższych dni Pentagon wybierze dostawców samochodów patrolowych o masie 7-10 t. Do czasu opracowania nowego, docelowego samochodu tej klasy - co ma nastąpić w 2013 - Amerykanie zakupią do 5 tys. pojazdów z aktualnej oferty przemysłu zbrojeniowego.

Nowy Cheetah, stworzony przez Force Protection, który do tej pory dostarczał wojsku wozy rodziny Cougar i Buffalo. W odróżnieniu od nich, Cheetah jest niewiele większy do Humvee / Zdjęcie: Force Protection

Klasyczne, ciężkie samochody klasy MRAP, o masie od ok. 15 do 30 t, są krytykowane za zbyt duży ciężar, wymiary i za niewystarczające właściwości trakcyjne (zobacz: Słabości MRAP). W związku z tym ostatnie serie zamówień na te pojazdy są anulowane, a w ich miejsce Pentagon chce pozyskać nowe, lżejsze wozy o masie 7-10 t.

Trzy przetargi, zorganizowane przez US Army i US Marine Corps, powinny zostać rozstrzygnięte w ciągu najbliższych dni. W grę wchodzą konstrukcje kilku konkurencyjnych przedsiębiorstw, w tym Force Protection Cheetah i Oshkosh Sandcat. Wiadomo jednak, że także BAE Systems liczy na zainteresowanie nowym pojazdem (zobacz: Caiman Light receptą na problemy BAE Systems?).

Zakupy mają być realizowane podobnie, jak w przypadku wozów klasy MRAP - w ramach nagłej potrzeby, dla wzmocnienia wojsk w Afganistanie. Według przedstawicieli Pentagonu, w pierwszej kolejności wojska lądowe i piechota morska zakupią ok. 2 tys. pojazdów, jednak do 2013 liczba ta może wzrosnąć do 5 tys.

Po tej dacie do służby powinien wejść nowy, dedykowany pojazd Joint Light Tactical Vehicle (JLTV), który z jednej strony charakteryzowałby się wysokim poziomem ochrony balistycznej i przeciwminowej, z drugiej - wysoką mobilnością i stosunkowo niewielką masą.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.