Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

PGZ kupiła Autosana

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Wojska lądowe, 31 marca 2016

Wczoraj konsorcjum PIT-Radwar, Huta Stalowa Wola (HSW) i HSW Grupa Kapitałowa podpisały umowę zakupu spółki akcyjnej Autosan z Sanoka.

Konsorcjum przedsiębiorstw z PGZ kupiło sanockie zakłady Autosan. Fabryka z Sanoka od 20 lat dostarcza dla wojska kabiny i kontenery specjalne m.in. dla radarów TRS-15 Odra (na zdjęciu). Współpraca między PIT-Radwar a Autosanem trwa od dawna. Pod koniec 2013 sanocki zakład dostarczył w przyśpieszonym tempie trzy 15-stopowe szczelne elektromagnetycznie kontenery dla radarów mobilnych RM-100 na wozach Jelcz P662D.43

Autosan został sprzedany przez syndyka masy upadłościowej za 17,3 mln zł. W ceremonii zakupu sanockiego producenta autobusów przez przedsiębiorstwa należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) wzięła udział premier Beata Szydło.

Zatrudniający obecnie ponad 300 osób Autosan był w stanie upadłości od października 2013. Zakłady pięć razy wystawiono na sprzedaż, a cena wywoławcza wynosiła aż 37 mln zł. Po ostatnim nieudanym przetargu umożliwiono dokonanie transakcji z wolnej ręki, zakładając, że jej wartość nie może być niższa, niż 19 mln zł. Ostatecznie wyłączono z niej budynek biurowy, którego koszt oszacowano na 2,7 mln zł.

Jak dowiedział się RAPORT-wto, PGZ zdecydowała się na zakup zakładów Autosan z kilku powodów. Najważniejszym jest chęć utrzymania zdolności produkcyjnych polskich autobusów różnego typu na rynek cywilny, ale też i militarny. Ponadto od 20 lat sanocka spółka wytwarza zabudowy i kabiny specjalne dla Wojska Polskiego. PIT-Radwar i HSW chcą uzyskać też zdolności do produkcji własnych kołowych podwozi specjalnych i samochodów wojskowych należących do klas małych i średnich. Takich możliwości do tej pory przedsiębiorstwa PGZ nie miały, co wymuszało współpracę z podmiotami spoza Grupy.

Autosan znany jest głównie z wytwarzania autobusów i w przyszłości ma stać się podstawowym dostawcą tego rodzaju pojazdów dla rodzimych Sił Zbrojnych. Od początku XXI wieku do armii trafiło ich 83 w tym 42 A1010T (plus 1 kupił WAT w 2010), 28 H1010, 8 A1012T Ramzes, 4 A1112T i w 2011 jeden Eurolider A1212C dla Centrum Wsparcia Teleinformatycznego i Dowodzenia Marynarki Wojennej w Wejherowie (na zdjęciu) / Zdjęcia: Autosan

Historia zakładów Autosan w Sanoku rozpoczęła się w 1832 od zakładu kowalsko-kotlarskiego założonego przez byłych powstańców listopadowych. W latach 1894-1897 fabryka stała się największym w kraju producentem wagonów osobowych i towarowych, jak też tramwajów. Pierwsze autobusy na podwoziu Lancia powstały w Sanoku w latach 1926-1928. Po II wojnie od 1950 w zakładzie nazywanym wówczas Sanomag rozpoczęła się produkcja autobusów Fiat 666RN, w 1952 rodzimy Star N52. Od 1958 nazwę fabryki zmieniono na Autosan.

W 1996 w Autosanie uruchomiono wytwarzanie kabin dla wojska. W 2014 dostarczono nadwozie kontenerowe na samochodzie Tatra do budowy stacji radiolokacyjnej TRS-15/NUR-15 Odra. Autosan dostarczał też do Sił Zbrojnych autobusy, od początku XXI wieku do armii trafiło ich 83. Ponadto do służb mundurowych dostarczano pojazdy specjalne na bazie autobusów. Przede wszystkim było to wozy służące do transportu więźniów i przewozu funkcjonariuszy oddziałów prewencji.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.