Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Elektryczno-lotnicza JV Airbusa i Siemensa

Lotnictwo cywilne, Przemysł zbrojeniowy, 10 kwietnia 2016

Airbus Group i Siemens powołały spółkę joint-venture do opracowania hybrydowych napędów elektrycznych do samolotów pasażerskich. Jej głównym celem jest przeanalizowanie możliwości zbudowania różnych wersji  takich napędów do 2020. Obie kompanie stworzyły zespół składających się z 200 specjalistów.

Zdjęcie: Siemens

Prezes Airbusa, Tom Enders powiedział, że możliwe jest zbudowanie do 2030 średniego samolotu pasażerskiego, przewożącego do 100 osób, napędzanego hybrydowymi silnikami elektrycznymi. Powinien on znacznie obniżyć zużycie paliwa i emisję zanieczyszczeń. Taki kierunek rozwoju transportu lotniczego jest zgodny z planami władz Unii Europejskiej, zmierzającymi do ograniczenia o 75% emisji dwutlenku węgla w 2050 w stosunku do roku 2000.

JV Airbusa i Siemensa ma zbudować kilka prototypów hybrydowych napędów elektrycznych o mocy od kilkuset kW do kilku, a nawet kilkunastu MW. Miałyby one nadawać się do napędzania średnich samolotów pasażerskich i transportowych oraz śmigłowców i bezzałogowców. Równolegle partnerzy spółki projektują napędzany elektrycznie samolot przewożący ok. 20 pasażerów.

Airbus i Siemens współpracowały już w projektowaniu i budowaniu samolotów z napędem elektrycznym. Pierwszy prototyp powstał w 2011 przy współpracy z austriackim Diamond Aircraft. Siemens opracował wówczas silnik elektryczny o masie ok. 5 razy mniejszej niż silniki przemysłowe o podobnej mocy (5 kW na 1 kg masy wobec 1 kW w silnikach tradycyjnych i 2 kW w silnikach samochodowych). Samolot DA36 E-Star 2 z 60-kW silnikiem elektrycznym pokazano po raz pierwszy w 2013 na salonie lotniczym w Paryżu. Airbus Group w 2014 oblatał E-Fan – całkowicie elektryczny dwumiejscowy samolot treningowy (Elektryczne samoloty nad La Manche, 2015-07-10).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.