Grupa stoczniowa Damen otrzymała zadanie wsparcia technicznego holowników używanych przez marynarki wojenne Szwecji i Holandii.
Damen Shipyards Group zawarła porozumienia z przedstawicielami Koninklijke Marine (królewskiej marynarki wojennej Holandii) i Svenska Marinen (marynarki wojennej Szwecji) w sprawie wsparcia technicznego floty nowych holowników. Kontrakt będzie obowiązywał przez 7 lat. Prace stoczniowe będą prowadzone w zakładach Damena w Den Helder na północy Holandii i Oskarshamn na południu Szwecji.
Holenderska grupa stoczniowa ma dokonywać regularnych przeglądów naprawczych 3 holowników ASD 2810 Hybrid: Noordzee (A871), Waddenzee (A872) i Zuiderzee (A873), zamówionych przez Koninklijke Marine i 2 szwedzkich jednostek ASD 3010 (ICE): HSwMS Hector (A254) i HSwMS Hercules (A255). Ponadto producent ma służyć wsparciem technicznym w razie nagłych awarii holowników, które uniemożliwiają ich normalną eksploatację. Holendrzy będą też odpowiedzialni za szkolenie załóg, a także zabezpieczanie bazy materiałowej, w tym części zamiennych.
Holowniki Damena zamówiono na początku 2014 (Holowniki dla Holandii i Szwecji, 2014-01-31). Dotąd Koninklijke Marine odebrała 2 jednostki: Noordzee i Waddenzee. Przekazano je w lutym i kwietniu br. Ostatni holownik trafi do odbiorcy w czerwcu. Okręty wyposażono w hybrydowe układy pędne, zmniejszające zużycie paliwa o 10%-30% i emisję szkodliwych substancji o 20%-60%. Z kolei Svenska Marinen odebrała już obie jednostki: HSwMS Hector i HSwMS Hercules. Przystosowano je do służby na akwenach pokrytych warstwą lodu, co umożliwi ich eksploatację w zimie.