Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Następca Jaka-40 w 2017

Lotnictwo cywilne, Przemysł zbrojeniowy, 26 maja 2016

Syberyjski Instytut naukowo-doświadczalny (SibNIA) im. S.I. Czapłygina projektuje następcę samolotu komunikacji regionalnej Jak-40. Według dyrektora SibNIA, Wladimira Barsuka, zasięg nowego samolotu ma wynosić ok. 5 tys. km. Ma on przewozić 30-40 pasażerów. Samolot ma być wyposażony w podwozie umożliwiające operowanie z lotnisk gruntowych. Oferowany będzie liniom lotniczym do obsługi przewozów regionalnych. Oblot prototypu zaplanowano na 2017. Obecnie powstają już jego kluczowe podzespoły, w tym struktura skrzydeł.

Jak-40 w barwach Aerofłotu / Zdjęcie: avia.pro

Według Barsuka, planowany zasięg wymaga użycia do napędu następcy Jaka-40 silnika turboodrzutowego (na krótszych trasach, poniżej 1,5 tys. km, ekonomiczniejsze jest użycie napędu turbośmigłowego). Konstruktorzy zamierzają zastosować zmodernizowaną, cywilną wersję silnika AI-222-25 (obecnie napęd m.in. rosyjskiego Jaka-130 i chińskiego L-15, Silniki do Jaków-130 bez części ukraińskich, 2015-04-20, Chińskie L-15 dla Ukrainy?, 2014-11-14), produkowanego przez NPC Salut i ukraiński Motor Sicz.. W strukturze płatowca szeroko mają zostać zastosowane kompozyty.

Specjaliści z SibNIA zdobyli doświadczenie z technologiami kompozytowymi przy okazji projektowania następcy innego samolotu z ery sowieckiej – An-2. Pod koniec br. ma zostać zaprezentowany całkowicie kompozytowy kadłub tej maszyny. Oblot seryjnej wersji następcy An-2 jest planowany na przyszły rok.

Prototyp następcy An-2 powstał w ubiegłym roku. Już nim szeroko zastosowano kompozyty. Nowy samolot ma mieć znacznie polepszone parametry – podwojony udźwig, równy 3 t, prędkość maks. 350 km/h i zasięg 3,5 tys. km (Oblot zmodernizowanego An-2, 2015-06-11).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.