Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Cessna zachowuje spokój

Lotnictwo cywilne, 07 listopada 2008

Przedstawiciele Cessna Aircraft poinformowali w czasie targów AOPA Expo 2008, że ich produkcja w 2009 zwiększy się w porównaniu z bieżącą. Potwierdzili jednak konieczność zwolnienia części pracowników.

Pewnym zaskoczeniem jest sukces samolotów rodziny Caravan. Są one przeznaczone do realizowania lotów wycieczkowych, transportowych lub na liniach lokalnych. Jeszcze w 2007 wyprodukowano ich 79 egz. W roku bieżącym zakłady Cessny opuści 105 maszyn tego typu, a w 2009 - aż 120 samolotów. Podobny sukces stał się jedynie udziałem odrzutowych Mustangów / Zdjęcie: Cessna Aircraft

Informację o redukcji zatrudnienia przesłał 4 listopada pocztą elektroniczną do wszystkich 9500 pracowników Cessny jej prezes, Jack J. Pelton. Powołał się przy tym na trudności ekonomiczne i kryzys całej branży lotniczej. Na razie nie wiadomo jednak, jaki będzie zasięg cięć. Można jednak przypuszczać, że będą one podobne do tych, które kilka dni temu dotknęły zatrudnionych w Hawker Beechcraft (zobacz: Koszmaru redukcji ciąg dalszy).

Mimo tego przedstawiciele spółki zachowują optymizm. Na targach AOPA Expo 2008 wystawili aż 7 modeli samolotów. Ujawnili również, że plan produkcji na 2009 zakłada dostarczenie nieco większej liczby samolotów niż w 2008.

Trzeba jednak pamiętać, że produkcja w tym roku na pewno będzie niższa niż w ubiegłym, kiedy Cessna dostarczyła 1274 samoloty. W czasie dobrych dwóch, pierwszych kwartałów 2008, producent przekazał odbiorcom jedynie 574 egz. swoich maszyn. W dwóch pozostałych, produkcja musi być niższa.

Co więcej, prognozowany, niewielki wzrost w 2009 odbędzie się dzięki dużym dostawom bardzo lekkich odrzutowców (VLJ) Citation Mustang - w przyszłym roku zakłady wykorzystają maksymalne zdolności wytwórcze, budując ok. 150 maszyn tego typu - dużych samolotów śmigłowych rodziny Caravan oraz popularnych w szkołach lotniczych tłokowych Skyhawków 172. Natomiast wśród turystyczno-sportowych samolotów śmigłowych oraz w segmencie klasycznych samolotów dyspozycyjnych już teraz zanotowano poważny spadek produkcji, który powiększy się w przyszłym roku.

Taka sytuacja powoduje konieczność zwolnień. Obecna liczebność załogi obliczona była bowiem na zdecydowanie wyższą produkcję i to we wszystkich - poza Citation Mustang - segmentach działalności przedsiębiorstwa. Największe cięcia obejmą linie produkcyjne małych samolotów tłokowych i dużych odrzutowców dyspozycyjnych.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.