Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Samolot bojowy 6. generacji FR do 2025

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 11 czerwca 2016

Dyrektor generalny OAK (Obiediniennoj awiastroitielnoj korporacji), Władimir Michajłow poinformował rosyjskie media, że w FR trwają prace nad samolotami bojowymi 6. i 7. generacji. Prototyp pierwszego z nich ma zostać oblatany przed 2025, najprawdopodobniej w 2022-2023. Według Michajłowa, wcześniej dowódcy WWS FR, wstępny projekt już istnieje. Trwają prace nad projektem technicznym. Równolegle prowadzone są prace koncepcyjne nad samolotem bojowym 7. generacji.

T-50 w locie demonstracyjnym / Zdjęcie: rufor.org

Nowy samolot ma rozwijać prędkość hiperdźwiękową (kilka Ma), będzie zbudowany z kompozytów z wykorzystaniem technik stealth – powiedział Michajłow. Rosyjski samolot 6. generacji ma być wyposażony w kabinę, ale będzie mógł latać opcjonalnie bez pilota. Jego uzbrojenie mają stanowić hiperdźwiękowe pociski rakietowe bardzo dalekiego zasięgu.

Wcześniej o rosyjskim samolocie bojowym 6. generacji mówił wiceminister obrony FR, Dmitrij Rogozin. Prace nad nim prowadzi OKB Suchoja. Zapowiadano, że prototyp nowego samolotu powstanie w drugiej połowie następnej dekady.

Rosyjscy analitycy oceniają, że jeżeli samolot 6. generacji będzie przystosowany do lotów bezzałogowych, to będzie to wersja mocno różniąca się od wersji załogowej. Powątpiewają też w informacje o hiperdźwiękowej prędkości maksymalnej, która powoduje wiele problemów technologicznych, związanych z m.in. ze sterowaniem i silnym nagrzewaniem się struktury. Niektórzy sugerują, że informacje przekazywane przez Rogozina i Michajłowa mogą mieć charakter propagandowy i są elementami walki informacyjnej.

Obecnie w FR trwają testy samolotu wielozadaniowego 5. generacji – PAK FA (T-50, Rekord wznoszenia T-50?, 2016-02-20). Jego prototyp oblatano w 2010. Próby – prowadzone z wykorzystaniem sześciu maszyn (ostatnią z nich – T-50-6-2 – oblatano niedawno w Komsomolsku nad Amurem) – mają zakończyć się w br., a w 2017 powinna rozpocząć się produkcja seryjna. Jeśli informacje o samolocie 6. generacji okażą się wiarygodne, może okazać się, że T-50 będzie jedynie konstrukcją przejściową (Ograniczenie zakupów T-50, 2015-07-05).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.