Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

CAPS znów ratuje życie

Lotnictwo cywilne, 20 czerwca 2016

Na początku czerwca miał miejsce pierwszy w Niemczech przypadek użycia systemu ratunkowego CAPS.

Cirrus SR22T (D-EZBS) po lądowaniu z użyciem CAPS / Zdjęcie: Steffen Hanak, Wetterauer Zeitung

9 czerwca, w pobliżu miejscowości Hungen-Utphe w Niemczech, doszło do awaryjnego użycia systemu ratunkowego (Cirrus Airframe Parachute System) w samolocie Cirrus SR22T. Samolot, noszący znaki rejestracyjne D-EZBS, wystartował o 14:22 z Reichelsheim w Hesji w kierunku Hamburga (Skuteczne użycie spadochronu Cirrusa, 2009-06-09).

Podczas wznoszenia do wysokości przelotowej, na FL94 (wysokość 2865 m) pilot stwierdził znaczący spadek ciśnienia oleju i wykonał nawrót w kierunku optymalnego dla sytuacji lotniska i rozpoczął zniżanie. Na wysokości około 518 m silnik przerwał pracę, w związku z czym pilot uruchomił CAPS. Samolotem, w którym na skutek wycieku oleju nastąpiła awaria silnika Continental IO-550-N, podróżowały 3 osoby, które nie odniosły obrażeń. Był to pierwszy przypadek użycia CAPS w Niemczech.

Pilot turystyczny wykonujący ten lot, w dniach 6-8 maja 2016 brał udział w zlocie szkoleniowym Cirrus Pilot Proficiency Program (CPPP) Stowarzyszenia Pilotów i Właścicieli Cirrusów (COPA), współorganizowanym przez ośrodek szkolenia lotniczego Aero Poznań. 7 maja pod nadzorem pil. instr. Roberta Waręckiego z Aero Poznań, pilot przeszedł szkolenie na kompleksowym symulatorze Cirrusa SR22. Elementem tego szkolenia było postępowanie w razie obniżenia ciśnienia oleju, awarii silnika i uruchomienia systemu CAPS.

Zdaniem pilota uczestniczącego w zdarzeniu, szkolenie odegrało kluczową rolę w podjęciu właściwej decyzji we właściwym czasie. W 5-letniej historii Aero Poznań już 3 pilotów przeszkolonych w zakresie użycia CAPS na symulatorze w Poznaniu, użyło go w rzeczywistych warunkach (W. Brytania, Słowenia i Niemcy). Z incydentów tych bez szwanku wyszło łącznie 5 osób.

Aero Poznań jest ośrodkiem szkolenia lotniczego specjalizującym się w szkoleniu pilotów lotnictwa ogólnego do licencji i uprawnień. Jako jedyny w świecie jest wyposażony w dwa kompleksowe symulatory lotu dla samolotów Cirrus, pozwalające na prowadzenie m. in. przeszkolenia na typy i szkolenia w zakresie postępowania w sytuacjach awaryjnych (Pierwsze szkolenie instruktorów Vision, 2016-05-23).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.