Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Programy EDA

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, 12 listopada 2008

Na ostatnim, poniedziałkowym posiedzeniu ministrów obrony państw UE, tworzących Europejską Agencję Obrony (EDA), zdecydowano o zapoczątkowaniu kilku programów zbrojeniowych, w tym dotyczących transportu lotniczego, śmigłowcowego i działań przeciwminowych.

Pierwszym z porozumień była umowa o stworzeniu europejskiej floty samolotów transportowych (European Air Transport Fleet - EATF). Podpisali ją przedstawiciele Belgii, Czech, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Luksemburga, Niemiec, Portugalii, Rumunii, Słowacji i Włoch. Dzięki EATF możliwe będzie lepsze wykorzystanie obecnie posiadanych i przyszłych samolotów transportowych, głównie C-130 i A400M. Część państw, które nie będzie potrzebowało swoich maszyn, zaoferuje godziny lotu innym krajom. Dzięki temu będzie można złagodzić skutki zbyt małej liczby samolotów, w stosunku do krajowych potrzeb, względem misji wojskowych czy humanitarnych.

Drugi z dużych programów dotyczy rozwoju morskich systemów walki przeciwminowej, jednego z 12 początkowych celów EDA. Porozumienie w tej sprawie podpisali ministrowie obrony Belgii, Estonii, Finlandii, Francji, Holandii, Niemiec, Polski, Portugalii, Rumunii i Szwecji.

Nasz kraj weźmie również udział w projekcie rozwoju bezzałogowego statku latającego, który będzie mógł operować z pokładów okrętów wojennych. Umowę w tej sprawie sygnowały także Finlandia, Francja, Hiszpania, Niemcy, Portugalia i Szwecja.

Kolejne z porozumień, dotyczy budowy satelitów obserwacyjnych drugiej generacji (MUSIS). Powinny one rozpocząć służbę w 2015, a w ich budowę będą zaangażowane Belgia, Francja, Grecja, Hiszpania i Niemcy.

Na posiedzeniu EDA podjęto również kierunkową decyzję, o rozwoju programów śmigłowcowych. Po serii testów i prac analitycznych, w 2010 powinien zostać zainaugurowany program szkolenia, Helicopter Tactics Programme, który ma doprowadzić do zracjonalizowania procesu przygotowań pilotów śmigłowców. Nie musi on wiązać się z budową i zakupem nowych maszyn. Koncentruje się bowiem na standardach i wyposażeniu dodatkowym.

Francja i Niemcy podtrzymały wolę wspólnego rozwoju nowego, ciężkiego śmigłowca transportowego, o udźwigu 10-13 t. W związku z ograniczeniami finansowymi, program ten zostanie otworzony na szerszą współpracę, w ramach krajów UE.

W czasie posiedzenia EDA doprecyzowano również strategię dotyczącą badań i technologii wojskowych. Określono 4 nowe obszary działań - przeciwko naręcznym wyrzutniom przeciwlotniczym, przeciw improwizowanym ładunkom wybuchowym, minom, wreszcie detekcji broni masowego rażenia. Oprócz tego podpisano dokument o innowacyjnych koncepcjach i technologiach. Porozumienie, którego sygnatariuszem jest także Polska, ma służyć wymianie informacji, dotyczących badań podstawowych (np. nanotechnologii).

Budżet EDA na 2009 wyniesie 30 mln Euro, z czego 8 mln pochłonie finansowanie badań naukowych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.