Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Dobry rok branży lotniczo-obronnej

Lotnictwo cywilne, Przemysł zbrojeniowy, 27 lipca 2016

Jak podaje w swoim raporcie Deloitte, w 2015 przychody przedsiębiorstw przemysłu lotniczego i obronnego w ujęciu globalnym wyniosły 674,4 mld USD i były o 3,8% wyższe niż rok wcześniej.

Liderem branży lotniczo-obronnej jest koncern Boeing, który w 2015 dostarczył m. in. 762 duże samoloty pasażerskie / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Wzrost ten zawdzięczany jest głównie rozwojowi lotnictwa cywilnego, w którym przychody zwiększyły się aż o 6,4% w skali rocznej. Jak wynika z corocznego raportu Global Aerospace & Defense sector financial performance study, przygotowanego przez Deloitte, po kilku latach spadku również sektor obronny poprawił swoje przychody o 1,7% w porównaniu do 2014. W ubiegłym roku znaczący wzrost w branży lotniczo-obronnej odnotowały przede wszystkim przedsiębiorstwa z Europy, których przychody wzrosły o 8,2%. Natomiast przedsiębiorstwa obronne i lotnicze osiągnęły 1,4% wzrostu.

Raport Deloitte powstał na podstawie analizy wyników stu największych przedsiębiorstw z branży lotniczej i obronnej, których przychody osiągnęły poziom minimum 500 mln USD, zgodnie ze sprawozdaniami finansowymi na 31 grudnia 2015. W ub. r. globalny sektor lotniczy i obronny wzrósł o 3,8%., tym samym prześcigając tempo wzrostu globalnego produktu krajowego brutto, wynoszącego 2,4%. Przychody analizowanych przedsiębiorstw zwiększyły się o 24,8 mld USD i osiągnęły poziom 674,4 mld USD.

Jest to pozytywna zmiana, biorąc pod uwagę, że w 2014 było to jedynie 1,9%., a w 2013 – 3,2%, podczas gdy w 2012 wzrost ten sięgnął aż 5,8 %. Na odwrócenie negatywnego trendu miała wpływ poprawa sytuacji w sektorze obronnym, którego przychody w 2015 wzrosły o 1,7%, czyli 5,8 mld USD. W 2016 i 2017 przedsiębiorstwa z tej branży prawdopodobnie utrzymają ten pozytywny kurs, a ma to związek z rosnącymi wydatkami na obronność w wielu krajach, w tym również w Polsce – mówi Piotr Świętochowski, dyrektor w Dziale Audytu, ekspert ds. przemysłu obronnego, Deloitte.

Wzrost przychodów całego sektora lotniczego i obronnego to jednak nadal przede wszystkim zasługa producentów samolotów i sprzętu lotniczego. W 2015 branża ta zwiększyła swoje przychody o 6,35%, do 325,5 mld USD. Na ten dobry wynik wpłynęły przede wszystkim rosnący popyt na lotniczy transport pasażerski, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie, Indiach i w ChRL, a także konieczność wymiany przestarzałych samolotów na nowe, zużywające mniej paliwa.

W ubiegłym roku sektor lotnictwa cywilnego ustanowił nowe rekordy, jeżeli chodzi o ilości dostaw i zamówienia na nowe samoloty. Dostawy wzrosły o 3,3%, wynosząc 1397 samolotów, przy rekordowej liczbie zamówień, sięgającej 13 467 samolotów, co stanowi wzrost o 3,4% w porównaniu do roku poprzedniego. Oznacza to, że utrzymując obecne tempo produkcji, mają one zapewnioną pracę na 9,5 roku. Wartość zamówień osiągnęła najwyższy w historii poziom 1,9 mld USD.

W ubiegłym roku zysk operacyjny całej światowej branży lotniczej i obronnej wyniósł 70,2 mld USD. Z analizy Deloitte wynika, że w 2015 przedsiębiorstwa produkujące sprzęt dla lotnictwa cywilnego i przemysłu obronnego z siedzibą w USA wygenerowały 424,1 mld USD przychodów, co daje im 62,9% udziału w całym zestawieniu 100 największych przedsiębiorstw w sektorze lotniczo-obronnym, zaś przedsiębiorstwa europejskie – 203,9 mld USD (30,2%).

Jednak dzięki większej konkurencyjności, wyższym wydatkom na obronność i stałemu wzrostowi produkcji liczby samolotów cywilnych w Europie, te ostatnie zanotowały znaczący wzrost przychodów, wynoszący aż 8,2%. Z kolei w przypadku przedsiębiorstw z USA wyniósł on jedynie 1,4% – wyjaśnia Piotr Świętochowski. Analizując jedynie podsektor obronny w Europie był to wzrost przychodów w wysokości 6,8%, a w USA – spadek w wysokości 0,9 %.

W ubiegłym roku nie zmienił się znacząco układ sił wśród producentów branży lotniczej i obronnej. Nadal palma pierwszeństwa należy do Boeinga (wzrost przychodów o 5,9%), który w 2015 dostarczył 762 duże samoloty pasażerskie (Boeing podsumował 2015, 2016-01-08). Na podium pod względem wielkości przychodów znalazły się także Airbus (wzrost o 6,2%, Wyniki Airbusa w 2015, 2016-01-13) i Lockheed Martin (wzrost o 1,2%).

Przychody 20 największych przedsiębiorstw z sektora lotniczo-obronnego stanowią blisko 74,8% przychodów całego zestawienia 100 przedsiębiorstw z tej branży. Z kolei największy wzrost przychodów należał w ub. r. do Engility, zajmującego się cyberbezpieczeństwem i sięgnął 52,5%. Spośród 100 analizowanych przedsiębiorstw aż 34 zanotowały spadek przychodów. Większość z nich to producenci branży obronnej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.