Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

II kategoria ILS w Katowicach

Lotnictwo cywilne, 22 września 2016

We wrześniu w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach zostały udostępnione nowe, rozszerzone procedury startów i lądowań w warunkach ograniczonej widzialności (LVP – Low Visibility Procedures). Dzięki temu samoloty mogą obecnie startować i lądować przy gorszej widzialności niż dotychczas.

Zgodnie z nowymi procedurami lądowania z użyciem ILS mogą się teraz odbywać przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 m i pułapie chmur nie niższym niż 30 m. Starty zaś można wykonywać przy widzialność wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 125 m, czyli w prawie trzykrotnie gorszych warunkach niż wcześniej

Lądowania z użyciem ILS mogą się teraz odbywać w II kategorii operacji lotniczych, czyli przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 m i pułapie chmur nie niższym niż 30 m. Starty zaś można wykonywać przy widzialność wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 125 m, czyli w prawie trzykrotnie gorszych warunkach niż wcześniej.

Do tej pory w Pyrzowicach lądowania oparte o ILS można było wykonywać w I kategorii operacji lotniczych, czyli przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 550 m i pułapie chmur nie niższym niż 60 m. Dotychczasowa procedura LVTO (Low Visibility Take Off) pozwalała natomiast na starty przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 350 m.

Nowe procedury LVP zostały przygotowane przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze i Polską Agencję Żeglugi Powietrznej oraz zatwierdzone przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Ich przygotowanie i wprowadzenie w życie było możliwe m.in. dzięki rozbudowie i modernizacji infrastruktury pyrzowickiego lotniska, której kluczowym elementem było oddanie do użytku w maju ub. r. nowej drogi startowej (Nowa droga startowa w Katowicach, 2015-05-29), wyposażonej w odpowiednio rozbudowany ILS kat. II i oświetlenie nawigacyjne, składające się z prawie 1100 lamp. Dla porównania stara, zamknięta w maju 2015, droga startowa wyposażona była w około 300 świateł nawigacyjnych.

Kluczowym elementem, pozwalającym na przygotowanie i wprowadzenie w życie nowych procedur startów i lądowań w warunkach ograniczonej widzialności było oddanie do użytku w maju 2015 nowej drogi startowej, wyposażonej w odpowiednio rozbudowany ILS kat. II i oświetlenie nawigacyjne składające się z prawie 1100 lamp / Zdjęcia: MPL Katowice w Pyrzowicach

Ciągłość pracy obecnie używanego oświetlenia nawigacyjnego zapewnia najnowocześniejszy w Polsce system zasilania awaryjnego, umożliwiający przełączanie pomiędzy zasilaniem podstawowym a rezerwowym bez żadnej zwłoki, co w praktyce gwarantuje ciągłość zasilania dla urządzeń nawigacyjnych (jest to zresztą jeden z wymogów dla II kategorii operacji lotniczych).

Komentując wprowadzenie nowych procedur dotyczących startów i lądowań w warunkach ograniczonej widzialności Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządzającego pyrzowickim lotniskiem powiedział: Z perspektywy pasażerów wprowadzenie nowych procedur oznacza, że w sezonie jesienno-zimowym, niezwykle rzadko będą zdarzały się sytuacje, w których samoloty będą przekierowywane na inne lotniska w związku z ograniczoną widzialnością w Pyrzowicach. Z kolei liniom lotniczym nowe procedury dają jeszcze większą pewność, że pogoda nie będzie przyczyną nieregularności, a przecież każdy przekierowany rejs to dodatkowe koszty oraz problemy z utrzymaniem punktualności kolejnych lotów.

– Nowe procedury wprowadzają nie tylko nowe minima dla lądowań, ale także dla startów. Fakt ten jest istotny z perspektywy przewoźników, którzy bazują u nas swoje samoloty. Znaczna część z nich, w swoje pierwsze rejsy w ciągu dnia startuje około godz. 6. O tej porze, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, czasami pojawiały się warunki uniemożliwiające punktualne starty. Dzięki nowym procedurom i naszej infrastrukturze, ograniczona widzialność, poza sporadycznymi przypadkami, nie będzie już stanowiła przeszkody do startu – podkreślił prezes Tomasik.

Obecnie na pyrzowickim lotnisku swoje bazy operacyjne mają: Wizz Air, Enter Air i Travel Service (tylko w sezonie letnim). MPL Katowice w Pyrzowicach jest największym polskim regionalnym portem lotniczym pod względem obsługi ruchu czarterowego i cargo. 23 października 2015 – jako pierwsze regionalne lotnisko w Polsce – odprawił w skali roku milionowego pasażera w ruchu czarterowym. W sumie w ub. r. z rejsów czarterowych z Pyrzowic skorzystało 1 057 449 osób. Odprawiono także 16 119 t cargo (Nowy salonik business lounge w Pyrzowicach, 2016-08-05).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.