Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Odpowiedź dla ExxonMobile

Lotnictwo cywilne, 26 listopada 2008

Kilka dni temu ExxonMobile ostrzegł pilotów samolotów z silnikami diesla, że nie bierze odpowiedzialności, za stosowanie w nich paliwa lotniczego dla odrzutowców. Największy producent takich maszyn, Diamond Aircraft, przesłał do swoich klientów list, przypominający, że silniki zostały starannie zbadane i otrzymały certyfikat, dopuszczający do lotów.


Diamond DA42 Twin Star. Samolot zdominował rynek lekkich, tłokowych dwusilnikowców. Oszczędne turbodiesle zapewniają o 30-40% niższe koszty użytkowania, niż w przypadku największego konkurenta, Pipera Seminole. Problem w tym, że producent silników wysokoprężnych, Thielert AG, przerwał ich budowę i został postawiony w stan upadłości (zobacz: Kto wykupi Thielerta?). Diamond musiał przerwać produkcję swoich DA42 - oraz jednosilnikowych DA40 - certyfikując je dla silników benzynowych i przygotowując się do podjęcia samodzielnej produkcji lotniczych diesli, w nowej spółce-córce Austro Engine GmbH / Zdjęcie: Diamond Aircraft

Zastrzeżenia ExxonMobile Aviation, spółki koncernu naftowego, zajmującego się dystrybucją paliw lotniczych, dotyczyły wpływu stosowania kerozyny, czyli nafty lotniczej, w silnikach wysokoprężnych, na bezpieczeństwo lotów. Według wydanego parę dni temu oświadczenia, dotyczy to niskiej liczby cetanowej paliwa Jet-A - co może mieć wpływ na samozapłon - niezbadanej odporności na zamarzanie i powstania ewentualnych problemów ze smarowaniem układu wtryskowego (zobacz: ExxonMobile, bez gwarancji dla diesli).

W odpowiedzi, zarząd Diamond Aircraft, który zbudował najwięcej samolotów napędzanych turbodieslami, przypomniał w listach do swoich klientów, że ich samoloty przeszły żmudny proces certyfikacji, uzyskując dopuszczenie do lotów, ze strony m.in. europejskich i amerykańskich władz lotniczych. Jednym z elementów tego procesu było skrupulatne badanie układu napędowego. W przypadku dwusilnikowych DA42 Twin Star, wyposażonych w jednostki Thielerta, o pojemności 1,7 oraz 2 l, badania certyfikacyjne dotyczyły wyłącznie stosowania paliw Jet-A i Jet-A-1.

Według informacji, zawartych w liście Diamonda do swoich klientów, wszystkie wątpliwości przedstawicieli ExxonMobile, zostały rozwiane na etapie prób certyfikacyjnych. Zarząd producenta lotniczego wyraził przy tym swoje zdziwienie i zaskoczenie oświadczeniem koncernu petrochemicznego. Dodał, że wielu właścicieli Diamondów, nie ma dostępu do właściwego oleju napędowego i musi korzystać z nafty lotniczej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.