Narodowy przewoźnik Kataru ogłosił zakup 40 szerokokadłubowych Boeingów. Linie mają też zamiar nabycia 60 wąskokadłubowych 737 Max.
Na mocy porozumienia, podpisanego w piątek w Waszyngtonie, Qatar Airways nabyły 30 Dreamlinerów 787-9 i 10 777-300ER. Ich wartość to 11,7 mld USD (ponad 45 mld zł). Przewoźnik podpisał również list intencyjny o zakupie 60 737 MAX, za sumę 6,9 mld USD (niemal 26,6 mld zł).
Dokumenty sygnowali szef Boeing Commercial Airplanes Ray Conner i prezes Qatar Airways Akbar Al Baker, w obecności Ministra Finansów Kataru Ali Shareef Al Emadiego, zastępcy sekretarza stanu USA Tony’ego Blinkena i ambasadora Kataru w USA, JE Mohammed Jaham Al-Kuwariego. – Qatar Airways już są jednymi z najszybciej rozwijających się linii lotniczych w historii lotnictwa, a dzisiaj anonsują znaczące i historyczne zamówienie samolotów, które zapewnią nasz rozwój w następnych latach i dekadach – powiedział prezes Akbar Al Baker.
Szef Qatar Airways poinformował także, że nie zamierza rezygnować z odbioru 50 Airbusów rodziny A320neo, który został odłożony do czasu rozwiązania problemów z silnikami. W tej sytuacji przewoźnik musiał zamówić Boeingi 737, aby móc rozwijać siatkę połączeń krótkodystansowych. Al Baker zaprzeczył również, jakoby zamówienie samolotów Boeinga było w jakikolwiek sposób powiązane z zezwoleniem Waszyngtonu na sprzedaż 36 F-15 dla Kataru.
Obecnie Qatar Airways dysponują 84 Boeingami 777 i 787, które zostały dostarczone w ciągu ostatnich 9 lat. Linie oczekują też na dostawę 60 samolotów z rodziny 777X, które zamówiły jako pierwsze w świecie (50. katarski Boeing 777, 2016-05-10).