Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

PLL LOT i Nordica zawarły umowę o współpracy

Lotnictwo cywilne, 05 listopada 2016

Nasz narodowy przewoźnik podpisał umowę o strategicznej współpracy ze swoim estońskim odpowiednikiem – Nordiką.

W ramach umowy pomiędzy polskimi i estońskim towarzystwem rejs między Tallinnem a Monachium będzie tymczasowo obsługiwany przez jeden z Embraerów LOT-u / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Polski przewoźnik zwiększa swoją obecność w krajach bałtyckich. LOT podpisał umowę o strategicznej współpracy z estońskim narodowym przewoźnikiem – Nordiką oraz zamierza objąć 49% udziałów w jej spółce córce – Regional Jet, która dysponuje flotą samolotów Bombardier CRJ. Od 19 listopada LOT obejmie swoim desygnatorem wszystkie połączenia z Tallinna, a także tymczasowo umieści w stolicy Estonii jeden ze swoich Embraerów. Z kolei dwa CRJ900 rozpoczną wykonywanie dla LOT-u bezpośrednich połączeń z Warszawy.

Nordica to estoński narodowy przewoźnik, który powstał decyzją rządu Estonii w 2015 po likwidacji Estonian Air. Ma stabilną i ugruntowaną pozycję na rynku w Estonii, skąd obsługuje kilkanaście kierunków europejskich. W ramach współpracy od 19 listopada LOT zacznie realizować pod desygnatorem LO, przy wykorzystaniu samolotów spółki Regional Jet, wszystkie połączenia z Tallinna, jakie w ofercie ma Nordica, a więc rejsy do Brukseli, Sztokholmu, Amsterdamu, Wiednia, Kijowa, Wilna, Oslo i Trondheim. Rejs między Tallinnem a Monachium będzie tymczasowo obsługiwany przez jeden z Embraerów LOT-u.

Połączenia z Tallinna będą dostępne we wszystkich kanałach sprzedaży LOT-u, w tym na stronie lot.com. Oprócz sieci sprzedaży, Nordica korzystać będzie również z innych elementów platformy operacyjnej i komercyjnej LOT-u, generując w ten sposób efekt skali korzystny dla obu podmiotów. W ramach modelu biznesowego współpracy całość ryzyka handlowego połączeń z Tallinna pozostanie po stronie Nordiki.

To pierwszy krok na drodze konsolidacji rynku Europy Środkowo-Wschodniej przez LOT. Jednocześnie ta pierwsza tego typu współpraca dwóch przewoźników z Europy Środkowo-Wschodniej w innowacyjnym modelu biznesowym pokazuje, że linie lotnicze z naszego regionu nie muszą być skazane na podporządkowanie wielkim graczom z Europy Zachodniej, utratę swoich narodowych tożsamości i ograniczanie skali działalności. Przeciwnie. Wraz z LOT-em mogą się dalej rozwijać, jednocześnie budując efektywny hub transferowy w centrum regionu, czyli Warszawie, stolicy Polski, w szczególności w zakresie połączeń dalekiego zasięgu. Niezmiernie cieszę się, że polski przewoźnik buduje synergię ze swoim estońskim partnerem. Zarówno Polska, jak i Estonia, która jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się gospodarek Europy, na pewno na tym skorzystają – mówi Rafał Milczarski, prezes LOT-u.

Nordica rozpoczyna dziś zupełnie nowy rozdział swojego rozwoju. Współpraca z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, liderem w Europie Środkowo-Wschodniej, wzmocni nasz model biznesowy, zapewni stabilność finansową i pozwoli nam zbudować wiarygodność na międzynarodowym rynku lotniczym. Wola LOT-u by stać się udziałowcem naszej spółki Regional Jet pokazuje najlepiej, że współpraca z Nordiką jest dla LOT-u ważnym przedsięwzięciem i że jest to partnerstwo długoterminowe – mówi Jaan Tamm, prezes Nordiki.

Dzięki inwestycji w spółkę-córkę należącą do grupy Nordica, Regional Jet, LOT zyska dostęp do floty Bombardierów CRJ w wersji 700 / 900. Umowa przewiduje wykorzystanie na wstępnym etapie najpierw 2, a potem 3 CRJ900 do obsługi połączeń LOT-u z Warszawy.

Siatka połączeń Nordiki pokrywa się z naszą własną niemal w 100%. Wykorzystanie CRJ900, należących do Regional Jet, pozwoli nam na dużo większą operacyjną elastyczność, a za tym idzie większa efektywność kosztowa. Na przykład samolot lecący wieczorem z Warszawy do Sztokholmu już nie będzie musiał nocować w Sztokholmie, ale będzie mógł polecieć w kolejny rejs do Tallinna i spędzić noc w swojej macierzystej bazie. To o wiele tańsze i nie wymaga ponoszenia kosztów nocowania załóg – podkreśla Rafał Milczarski. Wkrótce samoloty należące do Regional Jet pozwolą też na uruchamianie nowych połączeń z Warszawy, jak również zwiększanie częstotliwości obecnych.

W naszych systemach rezerwacyjnych wkrótce pojawi się drugi, dodatkowy rejs między Tallinnem a Warszawą, co pozwoli jeszcze skuteczniej zasilać nasz hub, w tym głównie połączenia dalekiego zasięgu. To samo stanie się z Wilnem, gdzie niebawem pojawi się 5 rejsów dziennie! Utrwali to pozycję LOT-u jako absolutnego lidera na tej trasie, bez względu na posunięcia konkurentów. Pozytywnych zmian tego typu, jak również nowych połączeń z Warszawy do Skandynawii, wkrótce będzie jeszcze więcej – dodaje Milczarski.

Bombardiery CRJ będą obsługiwane w swojej bazie w Tallinnie. Będą też w całości obsadzone przez załogi z Estonii. Dla LOT-u oznacza to możliwość kontynuacji strategii intensywnego wzrostu, a jednocześnie ograniczy zapotrzebowanie polskiego przewoźnika na dodatkowe załogi lotnicze, już w chwili obecnej bardzo wysokie ze względu na potwierdzone zamówienia na kolejne Boeingi 787-8 Dreamliner i 737-800 / MAX 8 (Lot pozyska nowe Boeingi 737, 2016-10-13).

Współpraca z linią Nordica to nowatorski i innowacyjny model konsolidacji rynku w Europie Środkowo-Wschodniej. Nowe połączenia realizowane we współpracy z estońskim towarzystwem są już dostępne w sprzedaży.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.