Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Tablety Panasonica w śmigłowcach Airbusa

Lotnictwo cywilne, 22 listopada 2016

Airbus Helicopters stworzył EFB o nazwie Helitab, wykorzystujące wzmocnione tablety Panasonic Toughpad FZ-G1.

Wszystkie informacje Helitab zawarte są w pamięci tabletów Panasonic Toughpad FZ-G1 / Rysunek: Airbus Helicopters

Airbus Helicopters stworzył własne elektroniczne pomoce nawigacyjne i obsługowe (ang. Electronic Flight Bag) o nazwie Helitab. Rozwiązanie zostało specjalnie zaprojektowane i przystosowane dla załóg śmigłowców. Informacje zawarte są w pamięci tabletów Panasonic Toughpad FZ-G1 (ELB dla Air New Zealand, 2016-02-09, FlySmart dla Peach Aviation, 2015-07-09).

Papierowa dokumentacja lotnicza obejmuje zazwyczaj od 30 do 100 stron. Piloci mają jedynie 20 minut, aby się z nią zapoznać i zanotować najważniejsze informacje. Odręczne notatki nie są dla nich wygodnym rozwiązaniem, szczególnie, gdy muszą szybko ocenić sytuację i podjąć decyzję. Dzięki digitalizacji najważniejsze informacje, mapy i instrukcje są nie tylko lepiej czytelne, ale przede wszystkim aktualizowane z czasie rzeczywistym, co wpływa na poprawę skuteczności wykonywanych zadań.

Helitab zawiera pakiet zintegrowanych aplikacji odpowiadających za gromadzenie i dostęp do danych niezbędnych pilotom podczas lotu. Dostarcza między innymi aktualne mapy, informacje na temat pogody, lotnisk i komunikaty dla personelu lotniczego (NOTAM). Ponadto Helitab pozwala załodze aktualizować informacje na temat trwającej misji w automatycznym układzie kierowania lotem FMS i zmieniać plan lotu w jego trakcie. Dzięki niemu możliwe jest też wygenerowanie trójwymiarowego toru lotu, obliczenie osiągów śmigłowca czy też jego ciężaru i położenia środka ciężkości. Dzięki połączeniu z Internetem wszystkie informacje są aktualizowane w czasie rzeczywistym, co pozwala załodze lepiej ocenić sytuację i w efekcie wpływa na bezpieczeństwo lotu oraz wyższą skuteczność działania.

Dotychczas Helitab został wdrożony w śmigłowcach Airbus Helicopters H215 i H225. Wkrótce będzie dostępny dla H175, H145, H135 i H160
 

Zaprojektowaliśmy EFB z myślą o wykorzystaniu go w najnowszych śmigłowcach Airbusa, jak również dla tych wiropłatów, które już są eksploatowane. Oprócz tego Helitab jest podłączony do infrastruktury naziemnej. Dzięki temu pełni funkcje prawdziwego cyfrowego asystenta pilotów – mówi Jean-Yves Pujol z Airbus Helicopters.

Do stworzenia Helitab wykorzystano w pełni wzmocnione tablety Panasonic FZ-G1. Musiały one spełnić równie restrykcyjne kryteria niezawodności, co wszystkie inne urządzenia zabudowane w kabinie. Tablety były testowane w ekstremalnych warunkach, a o ich wyborze przesądziła duża jasność ekranu, moc obliczeniowa, pojemność i niezawodny czas latencji podczas korzystania z map. Dzięki możliwościom dostosowania tabletu do indywidualnych potrzeb użytkownika, Toughpad FZ-G1 stanowi rozwiązanie typu all-in-one zastępujące wszystkie narzędzia niezbędne podczas lotu (Tablet do obsługi Typhoona, 2015-07-07).

Naszym następnym krokiem będzie zintegrowanie rozwiązania EFB, przy wykorzystaniu sieci Wi-Fi, z pokładowymi urządzeniami łączności. Dzięki temu Helitab będzie mógł na bieżąco czerpać dane z awioniki. To pozwoli nam zwiększyć funkcjonalność rozwiązania i zdecydowanie podnieść skuteczność działania – twierdzi Julien Simon, kierownik projektu Helitab Airbus Helicopters.

Wykorzystane tablety Panasonic Toughpad FZ-G1 pracują w oparciu o system Microsoft Windows 8. Dotychczas Helitab został wdrożony w śmigłowcach H215 i H225. Wkrótce pakiet zostanie zaktualizowany dla systemów Microsoft Windows 10 oraz Apple iOS i będzie stopniowo wdrażany w wiropłatach H175, H145, H135 i H160.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.