Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Modyfikacje Cirrusa SJ50

Lotnictwo cywilne, 04 grudnia 2008

Alan Klapmeier, prezes Cirrus Design, ujawnił wczoraj szczegóły testów prototypu bardzo lekkiego odrzutowca SJ50. Dotychczasowe próby wykazały konieczność dokonania pewnych zmian w strukturze płatowca. Potwierdziły one jednocześnie przewidywane wcześniej osiągi.

SJ50, mimo wprowadzania dużej liczby poprawek, okazuje się być konstrukcją udaną. Samolot osiągnął prędkość maksymalną 590 km/h, co w praktyce pozwala już przesądzić o uzyskaniu zakładanej, maksymalnej prędkości przelotowej 560 km/h. Potwierdziły się również szacunki o niskim zużyciu paliwa. Pojedynczy Williams FJ33-4A-19 potrzebuje ok. 115 l nafty lotniczej na 1 h lotu, przy 4 osobach na pokładzie / Zdjęcie: Cirrus Design

Cirrus Design, producent cieszących się dużą popularnością samolotów rodziny SR20 i SR22, przeżywa w ciągu ostatnich miesięcy poważne problemy, związane z załamaniem się rynku samolotów tłokowych i kryzysem finansowym. Spółka musiała zmniejszyć zatrudnienie o prawie 20% oraz zamrozić prace nad wprowadzeniem sportowego samolotu SRS, czyli odmiany niemieckiego FK Polaris (zobacz: Kolejne zwolnienia w Cirrusie).

Przedsiębiorstwo nie zmniejszyło jednak środków na rozwój modelu SJ50, odrzutowca klasy VLJ. W założeniu - podobnie jak tłokowe SR - ma to być najtańszy samolot w swoim segmencie rynku, przeznaczony bardziej dla odbiorców indywidualnych, niż dla przedsiębiorstw i spółek przewozowych typu taxi.

Do tej pory prototyp spędził w powietrzu 120 h, wykonując większość lotów, związanych z bezpieczeństwem, w tym pełen plan prób przepadania, osiągania prędkości maksymalnej i minimalnej, a także wyłączenia i włączenia silnika w czasie lotu.

Alan Klapmeier, prezes Cirrus Design, w czasie wczorajszej konferencji prasowej stwierdził, że model produkcyjny będzie się różnił od prototypu. Dotyczy to m.in. mniejszego usterzenia ogonowego, większego nosa, który lepiej pomieści goleń przedniego koła oraz nieco mniejszego kąta między poziomą osią samolotu a silnikiem. Wytwórnia zrezygnuje również z prawych drzwi dla pasażera. Pozwoli to zmniejszyć koszty. Zamiast drzwi zamontowane zostanie jedynie okno, umożliwiające awaryjne opuszczenie samolotu.

Przeprojektowane zostało również połączenie kadłuba ze skrzydłami. Te ostatnie nie zostaną diametralnie zmienione. Zrezygnowano jednak z wingletów - poprawę własności lotnych równoważy wzrost masy. Obecnie dopracowywane jest nowe, proste zakończenie skrzydeł, wzorowane na SR22.

Doprecyzowano również informacje, dotyczące mas. Prezes Klapmeier powiedział, że obecnie szacowana docelowa, maksymalna masa startowa wynosi ok. 2720 kg (o ponad 45 kg więcej, niż wcześniej szacowano). Masa użyteczna - która jednak nie została jeszcze osiągnięta - ma wynosić 1042 kg (z czego mniej niż połowa ma przypaść na pilota, pasażerów i bagaż; samolot może teoretycznie przewozić 5 dorosłych i 2 dzieci). Na żądanie klientów zwiększono jednak masę zabieranego paliwa, co da zasięg maksymalny ponad 2600 km. W przypadku całkowitego wypełnienia zbiorników paliwem, masa pilota, 1-2 pasażerów i ewentualnie bagażu, nie może jednak przekroczyć 180 kg.

Przedstawiciele Cirrusa stwierdzili, że pierwsze dostawy powinny nastąpić w 2011 lub 2012. Nie ustalono jeszcze ceny samolotu. Być może będzie ona nieco wyższa niż pierwotnie zakładane 1,25 mln USD, za dobrze wyposażona maszynę. Alan Klapmeier stwierdził jednak, że nadal będzie to najtańszy odrzutowiec na rynku.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.