Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Postępy w budowie IYH

Lotnictwo cywilne, 13 grudnia 2016

Budowa nowego portu lotniczego w Stambule (Istanbul Yeni Havalimanı) ma zostać ukończona w 2018.

Do 2030 nowy port lotniczy Stambułu ma mieć 6 dróg startowych i płaszczyzny postojowe dla 500 samolotów / Rysunek: IYH

W największym i najludniejszym mieście Turcji powstaje lotnisko Istanbul Yeni Havalimanı (IYH), które wedle prognoz będzie największym portem lotniczym na świecie. Zlokalizowane po europejskiej stronie Stambułu, tuż nad Morzem Czarnym, w odległości 35 km od centrum miasta, zajmować będzie powierzchnię ponad 76,5 mln m2.

Projekt lotniska został zatwierdzony w 2013. Nowy port ma powstać ze względu na duże obłożenie 2 pozostałych lotnisk w stolicy Turcji – Stambuł-Atatürk i Sabiha-Gökçen (Zamach na lotnisku w Stambule , 2016-06-29, 150 destynacji Emirates, 2015-12-18). Przez pierwsze z nich, będące głównym lotniskiem Stambułu, wedle raportów z 2015 przewinęło się 61 mln pasażerów, co dało mu 3. miejsce w Europie, po Londynie-Heathrow i Paryżu (Charles de Gaulle).

Początkowo planowano jego rozbudowę, jednak ze względu na otaczającą go miejską infrastrukturę, uniemożliwiającą dodanie kolejnych dróg startowych, zdecydowano się na budowę nowego, większego lotniska. Po rozpoczęciu działalności IYH port lotniczy Stambuł-Atatürk zostanie zamknięty.

Budowa IYH została rozplanowana na 4 etapy i wedle podpisanych umów z kontrahentami, potrwa 17 lat. Pierwszy etap, przy którym obecnie pracuje 21 500 osób, ma zostać ukończony w 2018. Port lotniczy będzie wówczas miał 3 drogi startowe i terminal o powierzchni 680 tys. m2. Z jego usług korzystać ma nawet 90 mln pasażerów rocznie. Ostatni, czwarty etap budowy IYH, planowo ukończony zostanie w 2030.

Do 2030 nowy port lotniczy Stambułu ma mieć 6 dróg startowych i płaszczyzny postojowe dla 500 samolotów. Z lotniska będzie można dolecieć do ponad 350 destynacji na całym świecie, w które zabierze pasażerów ponad 150 linii lotniczych. Przepustowość IYH ma sięgać 150 mln pasażerów rocznie, jednak w dalszej przyszłości, lotniska zostanie zwiększona do nawet 200 mln osób.

Nowe lotnisko mieć będzie luksusowe hotele, własne centrum medyczne i największą na świecie strefę wolnocłową ze sklepami z całego świata. Wyposażone będzie też w odrębną instalację uzdatniania wody i mini-wysypisko śmieci. Całość będzie zasilana własną instalacją elektroenergetyczną. Przy lotnisku będzie funkcjonować największy w Europie parking z 24 tysiącami miejsc dla samochodów.

Jako głównego dostawcę wind i schodów ruchomych, szefowie IYH wybrali koncern Schindler, który dostarczy 648 urządzeń transportowych, w tym 306 wind, 159 schodów ruchomych i 183 ruchomych chodników.

Jesteśmy absolutnie pewni, że wybraliśmy właściwego partnera. Schindler to nie tylko wysoko zaawansowane produkty i rzetelna obsługa, ale i pełne dopasowanie do naszego sposobu zarządzania projektami, charakterystycznymi dla wymagającego harmonogramu największego na świecie lotniska – powiedział dyrektor generalny IYH Yusuf Akçayoğlu.

Jesteśmy bardzo dumni, że Schindler wniesie swój wkład do centrum biznesowego, powstającego na lotnisku. To dla nas wielki zaszczyt, że możemy wdrożyć nasze innowacyjne technologie w ramach długoterminowego partnerstwa z IYH – dodał szef grupy Schindler Thomas Oetterli.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.