Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Stratosferyczny pociąg

Lotnictwo cywilne, 15 grudnia 2008

Sanswire-TAO, amerykańsko-niemieckie joint-venture, przeprowadziło test modelu nowego sterowca, Stratellite. Jego docelowa wersja ma utrzymywać się na pułapie ok. 22 km i pełnić rolę satelity.

Model testowy, wypróbowany w Niemczech, miał nieco ponad 20 m i 4 komory. Napędzał go niewielki silnik z przodu konstrukcji. Seryjny sterowiec ma mieć długość 70 m i 5 komór. Napędzany będzie silnikami Rotaxa, a zachowanie stałej pozycji, zapewni 6 odbiorników GPS. Będzie mógł utrzymać urządzenia łaczności o masie 45 kg przez 30 dni. Prace nad Stratellite powinny zakończyć się w 2009. Projektowany jest również większy model o długotrwałości lotu 5 miesięcy / Zdjęcie: Sanswire-TAO

Sanswire jest jedną ze spółek USA, zajmujących się budową użytecznych statków lżejszych od powietrza. Od dłuższego czasu prowadzi badania nad stworzeniem dużego sterowca, który mógłby unosić się w stratosferze, przekazując dane, podobnie, jak czynią to satelity komunikacyjne. Identyczne cele ma niemiecka TAO Technologies GmbH, ze Stuttgartu. Oba podmioty zawiązały spółkę, dla stworzenia i obsługi sterowców stratosferycznych. Stąd nazwa nowego produktu, Stratellite.

Pomysł polega na umieszczeniu tych statków na wysokości ok. 22 km. Pułap nie został wybrany przypadkowo - występuje wtedy wiatr o najmniejszej prędkości, średnio nieco powyżej 20 km/h (na wysokości 12 km wiatr wieje średnio z prędkością prawie 90 km/h). To z kolei pozwala na zachowanie stałej pozycji aerostatu, wykorzystując silniki niewielkiej mocy. Przekłada się to na możliwość długotrwałego wykorzystania sterowca. Projektanci liczą, że będzie on mógł pozostać w stratosferze przez miesiące.

Pierwsze plany Sanswire zakładały stworzenie dużego sterowca, o stosunkowo klasycznym wyglądzie. Szybko jednak okazało się, że duży przekrój czołowy, stworzy konieczność zastosowania sporych silników.

Spółka z niemieckim przedsiębiorstwem przyniosła w badaniach przełom. Zaproponowano zupełnie nowy układ kadłuba - będzie on złożony z kilku członów, na wzór wagonów pociągu. Zapewni to mały przekrój czołowy i możliwość płynnego ustawiania się pod wiatr, przy zachowaniu dużej pojemności powłoki helowej.

Niemcy wykorzystali również starą technologię z Zeppelinów. Wszystkie sterowce helowe mają bowiem problemy z utratą masy, spowodowanej wyczerpywaniem się zapasów paliwa do silników. W związku z tym, że hel jest drogi, nie wypuszcza się go, dla zrównoważenia utraty masy, co zmniejsza długotrwałość lotu. Jednak kiedy silniki przystosowane są do pracy na gaz, można tak wybrać ciężar właściwy paliwa, by był równy ciężarowi powietrza. W takiej sytuacji wystarczy tłoczyć zewnętrzne powietrze do zbiorników z gazem, zachowując masę całkowitą sterowca.

Projektanci zakładają, że sterowiec będzie tanią alternatywą dla satelitów komunikacyjnych, działających na niskich orbitach - głównie z powodu możliwości wielokrotnego wykorzystania sterowca. System może być wykorzystany w celach cywilnych, jak i wojskowych.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.