Wśród śmigłowców ultralekkich prezentowanych na wystawie tegorocznej Aero we Friedrichshafen duże zainteresowanie wzbudza HTC 130.
HTC 130 to konstrukcja opracowana przez dwie francuskie spółki – Heli Tech i MC Aeronautique. Śmigłowiec przykuwa uwagę nie tylko mało urodziwą, nieco toporną sylwetką, ale także ciekawymi rozwiązaniami technicznymi.
Napęd francuskiego wiropłata stanowi dwusuwowy silnik HT 422i o mocy 135 KM, z dwoma wałami korbowymi pracującymi niezależnie. Rozwiązanie takie pozwala zwiększyć niezawodność jednostki napędowej. W razie awarii jednej z sekcji silnika, druga zapewnia moc niezbędną do kontynuowania lotu.
Drugą opcją napędu jest silnik HT 222i, również dwusuwowy, także o mocy 135 KM. Jest on wyposażony w podwójny układ wtrysku paliwa. Jego zaletą są bardzo niskie koszty obsługi technicznej.
Jak podkreśla producent, w układzie przeniesienia napędu zastosowano jedynie połączenia mechaniczne rezygnując z popularnych w tej klasie śmigłowców przekładni pasowych, co również obniża koszty obsługi technicznej.
Ciekawym rozwiązaniem jest także zastosowanie spadochronowego systemu ratunkowego. Na szczycie wału wirnika nośnego znajduje się zasobnik z odpalanym pirotechnicznie spadochronem, który zapewnia bezpieczny powrót na ziemię nawet po tym, gdy załoga całkowicie utraci panowanie nad śmigłowcem.
Śmigłowiec ma dwułopatowy wirnik nośny o średnicy 6,8 m, z łopatami wykonanymi ze stopów aluminium. W opracowaniu jest wirnik z łopatami kompozytowymi zbrojonymi włóknem węglowym.
Masa własna śmigłowca wynosi 280 kg, a maksymalna masa startowa 450 kg. Maksymalna prędkość przelotowa to 160 km/h.