Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Stuart wydobyty z Donu

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 30 kwietnia 2017

Ekspedycja Ministerstwa obrony FR wydobyła z dna rzeki Don w rejonie miejscowości Uryw Pokrowka w obwodzie woroneskim czołg M3 Stuart z czasów II wojny światowej (w nomenklaturze rosyjskiej – Wielkiej wojny ojczyźnianej). Wykorzystano przy tym pojazdy inżynieryjne jednostek 20. Armii ogólnowojskowej Zachodniego okręgu wojskowego. Wcześniej, dla zabezpieczenia operacji, z dna Donu wydobyto około 40 min przeciwczołgowych i pocisków różnych kalibrów. Amunicję saperzy usunęli także z kadłuba czołgu. Wydobyty czołg pozbawiony jest wieży.

Kadłub czołgu Stuart po wydobyciu z wody. Według członków ekspedycji, był on zanurzony w dnie po włazy kierowcy i radiooperatora. Jego znalezienie i wydobycie utrudniał silny nurt rzeki i słaba widzialność pod wodą / Zdjęcie: MO FR

Przygotowania do wydobycia Stuarta trwały 5 dni. Uczestniczyli w nich wojskowi i cywilni płetwonurkowie. Wrak znajdował się na środku rzeki na głębokości ok. 5 metrów.

W rejonie prowadzonych prac wydobyto też inne obiekty. Jest wśród nich wieża i inne fragmenty niemieckiego działa pancernego StuG III (Sturmgeschütz) wyprodukowanego – według wstępnych danych – w 1942. Obecnie wydobywany jest ciągnik S-65 Staliniec.

Ciągnik gąsienicowy BREM w czasie wyciągania Stuarta z Donu. We wnętrzu czołgu nie znaleziono szczątków członków jego załogi. Odczytano natomiast numery seryjne, co umożliwi prześledzenie historii pojazdu / Zdjęcie: MO FR

Według dostępnych informacji, w miejscu prowadzonych obecnie prac w styczniu 1943 znajdowała się przeprawa mostowa. W tym rejonie toczyły się ciężkie walki. Prawdopodobnie wydobyty czołg znalazł się w wodzie w wyniku nalotu lub ostrzału artyleryjskiego mostu. Załodze czołgu udało się zapewne uratować, bo we wraku nie znaleziono szczątków ludzi.

W ekspedycji biorą udział nie tylko wojskowi. Uczestniczą w niej m.in. także specjaliści z podmoskiewskiego parku Patriot i przedsiębiorstwa robót podwodnych Pietr oraz wolontariusze.

Z dna Donu wydobyto także nadbudowę kadłuba  niemieckiego działa pancernego StuG III wyprodukowanego w 1942 / Zdjęcie: MO FR

Czołgi lekkie Stuart były produkowane w USA w latach 1941-1944. Powstało ich blisko 23 tysiące różnych wersji (Stuart był najliczniej wyprodukowanym czołgiem lekkim w historii). 1336 z nich trafiło do ZSRS w ramach programu Lend-Lease. Głównym uzbrojeniem Stuarta była armata M6 kal. 37 mm.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.