Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Transport Dakoty upamiętniającej akcję Most III

Lotnictwo wojskowe, 05 maja 2017

29 kwietnia z Oławy pod Wrocławiem do Sanktuarium Błogosławionej Karoliny Kózkówny w Zabawie pod Tarnowem przetransportowano wrak samolotu Douglas C-47, mający upamiętnić operację Most III.

Wrak Dakoty z Oławy do Zabawy bezpłatnie przetransportowała OMEGA Pilzno ITiS Godawski & Godawski / Zdjęcie: Archiwum Omega Pilzno

Mam nadzieję, że przywiezienie tej Dakoty pomoże ocalić pamięć o tym wydarzeniu. Chcemy zbudować tutaj hangar, który będzie ekspozycją samolotu oraz innych pamiątek po przeprowadzonej na tych terenach akcji. Myślę, że będzie tutaj można przeżyć niezapomniane spotkanie z żywą historią – powiedział ks. Zbigniew Szostak, kustosz w Sanktuarium Błogosławionej Karoliny Kózkówny w Zabawie, gdzie stoi pomnik upamiętniający akcję Most III.

Wrak samolotu został ofiarowany przez Przemysława Pawłowicza, prywatnego kolekcjonera, który uratował go przed całkowitym zniszczeniem. Przekazany przez niego C-47 został wyprodukowany w 1943 i początkowo służył w amerykańskim lotnictwie wojskowym, a później w RAF, które używały go najpierw w Europie, a potem na Bliskim Wschodzie. W latach 1990. samolot był atrakcją w Euro Disneylandzie pod Paryżem, a od 2002 eksponatem w muzeum w Best w Holandii. Następnie stał się własnością niemieckiej ekipy filmowej, która w 2005 realizując materiał poświęcony berlińskiemu mostowi powietrznemu zdetonowała w nim ładunek wybuchowy, imitując katastrofę lotniczą.

To samolot o niezwykle silnej konstrukcji, bo po takim potraktowaniu możemy nadal podziwiać lewe skrzydło z kompletnym podwoziem, kabinę załogi i kadłub.To prawdziwy unikat i mój najważniejszy eksponat – powiedział Przemysław Pawłowicz, który w 2005 pozyskał od Niemców wrak, ratując go przed złomowaniem.

Akcja Most III (Wildhorn III) została przeprowadzona nocą z 25 na 26 lipca 1944. Wzięła w niej udział Dakota (KG477*V) z 267 Squadronu RAF, którą pilotowali dowódca załogi Nowozelandczyk F/Lt S. G. Culliford (odznaczony potem za udział w tej akcji Orderem Virtuti Militari) i II pilot i tłumacz Polak por. pil. Kazimierz Szrajer z 1586 Eskadry Specjalnego Przeznaczenia, mający również prowadzić nawigację nad Polską. Był to jego 21. lot do Polski. Nawigatorem był Anglik F/O J. P. Williams, a radiooperatorem Walijczyk F/Sgt J. Appleby. Pasażerami w tym locie byli kpt. dypl. sap. Kazimierz Bilski (ps. Rum), por. Zdzisław Jeziorański vel Jan Nowak (ps. Zych), ppor. łącz. rez. Leszek Starzyński (ps. Malewa) i mjr łącz. Bogusław Wolniak (ps. Mięta).

Po kilkugodzinnym locie z Campo Casale samolot wylądował na lądowisku Motyl zlokalizowanym pod miejscowością Wał-Ruda koło Tarnowa, skąd zabrał ważące 50 kg części rakiety V-2 i dotyczącą jej dokumentację oraz opiekującego się tym ładunkiem kpt. Jerzego Chmielewskiego (ps. Rafał). Poza nim na pokładzie znaleźli się też: szara eminencja nieżyjącego już gen. Władysława Sikorskiego dr Józef Retinger (ps. Salamander), przewodniczący Centralnego Komitetu Wykonawczego PPS Tomasz Arciszewski (ps. Stanisław, Tom, Szymon) – późniejszy premier rządu RP na wychodźstwie), kurier AK por. Tadeusz Chciuk (ps. Celt, Sulima) i ppor. Czesław Miciński. Po trwającej 10 h 15 min misji, w tym około godzinnym pobycie na okupowanej polskiej ziemi, Dakota bezpiecznie powróciła na lotnisko w Campo Casale.

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.