Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Chiński MRAP krytykowany w Kenii

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 03 czerwca 2017

30 chińskich pojazdów opancerzonych CS/VP3 Bigfoot Kenia kupiła w lutym 2016 dla pomocniczej policji – General Service Unit (GSU). Zakup był utajniony, a formalnym powodem zawarcia transakcji była walka z terroryzmem. Nie wiadomo, jaka była jej wartość. Wiadomo natomiast, że chińskie wozy były od początku krytykowane przez użytkowników.

Wrak rozbitego CS/VP3 Bigfoot, w którym zginęło 7 policjantów / Zdjęcie: twitter.com – KinyanBoy

Już w czasie pierwszej operacji pękła opancerzona szyba w przedniej części pojazdu. Później okazało się, że zawodzi też klimatyzacja, a pojazd jest nieszczelny. Funkcjonariusze GSU od początku kwestionowali odporność opancerzenia wozu na ostrzał. Okazało się, że wcześniej nie wykonano odpowiednich testów. Jednak gdy sprawę opisały media, dowódcy GSU brali pojazd w obronę. Poinformowali, że wozy są na gwarancji, a w Kenii stale przebywa chińska ekipa serwisowa. Zaprzeczyli też informacjom o problemach technicznych.

W wyniku wybuchu odpadła także wieża z uzbrojeniem strzeleckim / Zdjęcie: twitter.com – KinyanBoy

Wszystko wskazuje na to, że to jednak krytycy CS/VP3 Bigfoot maja rację. Pod koniec maja media ujawniły, że w wybuchu miny pod pojazdem tego typu, uczestniczącym w operacji antyterrorystycznej Linda Boni w rejonie Mangan, zginęło 7 policjantów (i jeden cywil). Pojazd się rozpadł, a jego kadłub przewrócił na dach. Ofiary zamachu nie mogły się z niego wydostać. Ich zwłoki wydobyto dopiero po wsparciu armii w walce z atakującymi rebeliantami.

Kenijski CS/VP3 Bigfoot w czasie uroczystości odbioru trzeciej partii tych chińskich pojazdów, styczeń 2017 / Zdjęcie: defence-blog.com

Pojazdy CS/VP3 Bigfoot, zbudowane w układzie 4x4, są dość rozpowszechnione w Afryce. Zakupiła je nie tylko Kenia, ale m.in. także Nigeria i Uganda. Wozy produkuje China Chang'an Automobile Group Company, wchodząca w skład China South Industries Group Corporation (CSGC). Konstrukcja CS/VP3 Bigfoot jest oparta na pojeździe opancerzonym Caprivi Mk 1, skonstruowanym około 10 lat temu w RPA przez Mobile Land Systems (MLS) – obecnie zarejestrowaną w ZEA. W ChRL produkcję pojazdów rozpoczęto w 2011. Po raz pierwszy zaprezentowała je chińska korporacja handlowa Poly Technologies (właściciel MLS) w czasie DSA 2012 w Malezji.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.