Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

PAS 2017: Bezpieczny SureFly

Lotnictwo cywilne, 21 czerwca 2017

Jedną z ciekawostek tegorocznego Paris Air Show jest hybrydowy pionowzlot SureFly, przykuwający uwagę nie tylko swoim wyglądem, ale także rozwiązaniami technicznymi.

SureFly przykuwa uwagę nie tylko swoim wyglądem, ale również rozwiązaniami technicznymi mającymi podnieść bezpieczeństwo lotu / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Workhorse Group z USA specjalizuje się w produkcji pojazdów z napędem elektrycznym, w podparyskim Le Bourget prezentuje jednak statek powietrzny – hybrydowy dwuosobowy pionowzlot o nazwie SureFly. Konstrukcyjnie to układ czterowirnikowca, jednak na każdym z ramion zamontowane są po dwa silniki elektryczne napędzające przeciwbieżne śmigła dwułopatowe z łopatami wykonanymi z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym. Dzięki takiemu układowi, pionowzlot ma prostszą konstrukcję i jednocześnie niezawodność ośmiowirnikowca.

Zasilanie elektryczne zapewniają dwie prądnice napędzane przez silnik spalinowy BMW o pojemności skokowej 600 cm3. Mają one na tyle dużo mocy, że oprócz napędu silników, część energii jest przekazywana do akumulatorów, które stanowią dodatkowe źródło zasilania na wypadek awarii obu prądnic. Dodatkowym zabezpieczeniem jest balistyczny system ratowniczy.

Osiągi SureFly nie są może imponujące – masa użyteczna to niecałe 200 kg, zasięg ok. 120 km, a prędkość przelotowa to 112 km/h. Nie odbiegają one jednak od osiągów podobnych konstrukcji rodzącej się właśnie kategorii eVTOL – pionowzlotów z napędem elektrycznym/hybrydowym.

SureFly nie wzbił się jeszcze w powietrze, pierwszy lot przewidziano w tym roku. Konstruktorzy zakładają, że uda im się uzyskać certyfikat FAA w 2019.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.