Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Ostatnie T-33 wycofane ze służby

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 03 sierpnia 2017

31 lipca w bazie El Alto pod La Paz odbyła się uroczystość pożegnania czterech ostatnich eksploatowanych przez Wojska lotnicze Boliwii samolotów szkolno-bojowych Canadair СТ-133 Silver Star Mk III (licencyjna odmiana samolotów Lockheed T-33AN Shooting Star). To ostatnie latające do tej pory samoloty tej rodziny na świecie. Wchodziły w skład Escuadrón de Caza (eskadry myśliwskiej) 311 Pumas Grupo Aéreo de Caza (grupy lotnictwa myśliwskiego) 31 Gral. Jorge Jordán Mercado I Brigada Aérea (brygady lotniczej).

Trzy z czterech wycofanych z linii 31 lipca samolotów rodziny T-33 eksploatowanych wcześniej przez boliwijskie wojska lotnicze / Zdjęcie: Taringa

W ten sposób zakończyła się kariera pierwszego produkowanego seryjnie amerykańskiego myśliwca  odrzutowego Lockheed P-80 (F-80) i jego wersji dwumiejscowej T-33, trwająca 73 lata. Prototyp myśliwca, XP-80 został oblatany 8 stycznia 1944, a 12 przedseryjnych YP-80A dostarczono do US Army Aviation w grudniu tego roku. Dwumiejscowe samoloty szkolno-bojowe T-33A były produkowane seryjnie od 1948 do 1959.

Boliwia kupiła 16 licencyjnych T-33AN produkowanych przez Canadair w latach 1973-1974. 5 kolejnych samolotów tego typu La Paz kupiło w 1977. W 1985 Boliwia odkupiła zaś 19 T-33SF od Francji. Samoloty kupione w Kanadzie nosiły numery takt. FAB-600 – FAB-620, a pozyskane z Francji FAB-621 – FAB-639. 31 lipca wycofano ostatnie cztery z nich: FAB-610, FAB-612, FAB-631 i FAB-639.

Samoloty rodziny F-80/T-33 były eksploatowane w 39 krajach. Ostatnie T-33 ze składu US Air Force wycofano w 1988. Później dwóch T-33AN używał jeszcze Boeing.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.