Kilka miesięcy temu, podczas przygotowań do rozbiórki jednej z hal w dawnych zakładach koncernu de Havilland w Broughton, w jej kącie odkryto mikrofilmy, na których umieszczono ponad 20 tys. rysunków technicznych i schematów z okresu II wojny światowej, dotyczących produkcji różnych wersji samolotu de Havilland DH.98 Mosquito.
Wśród nich znaleziono nawet projekty, które nigdy nie ujrzały światła dziennego, jak np. wersji torpedowej, która najprawdopodobniej miała posłużyć do ataku na pancernik Tirpitz, czy przeznaczonej do eksploatacji w warunkach pustynnych Mk I Tropics, z odpowiednim wyposażeniem umieszczonym w tylnej części kadłuba.
Jest to jedyna w świecie tak obszerna dokumentacja samolotu Mosquito. Po zapoznaniu się ze znaleziskiem zostało ono w całości przekazane fundacji The People’s Mosquito, której celem jest odbudowanie i przywrócenie zdatności do lotu jednemu z nocnych myśliwców tego typu, który służył w 23 Squadronie Royal Air Force (królewskich wojsk lotniczych W. Brytani) i w lutym 1949 rozbił się w bazie Coltishall.
Ross Sharp, odpowiedzialny za stronę inżynierską projektu stwierdził, że dotychczas odbudowa 70-letniego samolotu nastręczała wiele problemów, z których podstawowym był brak wiedzy na temat technologii, materiałów i specyfikacji produkcji. Dzięki odnalezionym rysunkom będzie można teraz zrozumieć i odbudować genialne dzieło sztuki inżynierskiej, jakim był Mosquito – pierwszy w świecie wielozadaniowy samolot bojowy.
– Żaden inny samolot nie odniósł tak wielu sukcesów bojowych w tak krótkim czasie. Nawet dzisiaj Mosquito pozostaje jednym z najlepszych wielozadaniowych samolotów bojowych świata. Była to konstrukcja całkowicie brytyjska, produkowana przez ludzi, którzy kilka miesięcy wcześniej budowali meble i fortepiany – dodał prezes fundacji The People’s Mosquito John Lilley.
De Havilland DH.98 Mosquito (ang. komar, moskit) był dwusilnikowym, dwumiejscowym samolotem myśliwskim dziennym i nocnym, myśliwsko-bombowym, bombowym i rozpoznania fotograficznego. Uznawano go za jeden z najbardziej udanych samolotów II wojny światowej. Była to konstrukcja nowatorska, mimo że do jej budowy użyto głównie drewna. Z tego powodu został nazwany przez załogi drewnianym cudem.
Pierwszy prototyp Mosquito oblatano 25 listopada 1940. Ogółem wyprodukowano 7781 samolotów w kilkudziesięciu wersjach, z czego 6710 podczas II wojny światowej. Ostatni Mosquito opuścił linię montażową 15 listopada 1950. Obecnie na świecie istnieją tylko 3 samoloty tego typu zdatne do lotu. Jeden z nich znajduje się w Kanadzie, a 2 w USA. Szacuje się, że odbudowanie kolejnego latającego Mosquito ma pochłonąć 6 mln GBP (ponad 28 mln zł). Dotychczas udało się zebrać niewielką część tej kwoty.