Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Koniec produkcji PC-6

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 29 sierpnia 2017

Szwajcarski Pilatus zapowiedział zakończenie w 2019 produkcji legendarnego lekkiego samolotu transportowo-pasażerskiego PC-6. Wytwarzanie tego górnopłata o znakomitych charakterystykach startu i lądowania rozpoczęto w 1959, jako PC-6 Porter. W ciągu kilku lat wyprodukowano 45 samolotów tej wersji. W 1961 pojawiła się znacznie popularniejsza wersja z napędem turbośmigłowym – PC-6 Turbo Porter. Początkowo produkowano ją z różnymi silnikami, jako РС-6/А (Turbomeca Astazou), РС-6/В (Pratt & Whitney PT6A) i РС-6/С (Garrett TPE 331). Powstał też PC-6/D z turbodoładowanym silnikiem tłokowym Lycoming, ale nie był on produkowany seryjnie.

Najnowszy Pilatus PC-6/B nr ser. 1012 w czasie końcowego montażu w wytwórni w Stans. Samolot otrzymał numer rejestracyjny HB-FBW / Zdjęcie: Stephan Widme – Pilatus Porter History

Od 1985 samoloty Turbo Porter produkowane są jedynie w wersji P-6/B2 z silnikami Pratt & Whitney PT6A-27 o mocy 680 KM. W latach 1966-1974 wytwarzał je także amerykański Fairchild, ale obecnie producentem jest tylko Pilatus. Produkowane były zarówno samoloty cywilne, jak i wojskowe. Obecnie produkcja PC-6/B jest bardzo niewielka i rocznie nie przekracza kilku sztuk. Do tej pory w Szwajcarii powstało ok. 500 PC-6, a w USA ponad 100 kolejnych.

21 sierpnia w Szwajcarii rozpoczęły się próby PC-6/B nr ser. 1012. Zamówienia na kolejne samolotów tego typu Pilatus będzie przyjmować jedynie do połowy 2018. Producent zapowiedział, że wsparcie techniczne dla już wyprodukowanych maszyn zapewni przez co najmniej 20 lat.

Pracownicy zajmujący się do tej pory PC-6/B mają znaleźć zatrudnienie przy produkcji nowego, pierwszego w historii Pilatusa odrzutowca, PC-24 Super Versatile Jet. Pierwszy samolot tego typu ma zostać dostarczony odbiorcy pod koniec 2017.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.