Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

RPA zwróciła Angoli MiG-21bis

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 23 września 2017

17 września w Angoli wylądował samolot transportowy Ił-76TN nr burtowy T-911. Na jego pokładzie znajdował się myśliwiec MiG-21bis. Operacja odbyła się przy zachowaniu pełnej dyskrecji.

MiG-21bis nr burtowy C340, który został właśnie zwrócony Angoli przez RPA / Zdjęcie: saairforce.co.za

Angola utraciła odzyskany właśnie samolot 14 grudnia 1988. Wtedy MiG-21bis nr burtowy C340 Força Aérea Popular – uczestniczący w konflikcie granicznym – musiał lądować awaryjnie z powodu braku paliwa. Jego pilot, Lt Vinez utracił orientację w przestrzeni w czasie przebazowania, lecąc w warunkach silnego zachmurzenia z Lubango do Menongue. Samolot wylądował na polu w pobliżu Tsumeb w Namibii, na terytorium kontrolowanym przez wojska RPA.

Ił-76TD nr burtowy T-911, którym MiG-21bis wrócił 17 września do Angoli / Zdjęcie: saairforce.co.za

Angola domagała się zwrotu samolotu, ale nic nie wskórała. MiG-21bis, który uległ niewielkim uszkodzeniom, został naprawiony przez państwowe przedsiębiorstwo Atlas Aviation i w 1991 trafił do muzeum wojsk lotniczych w Swartkop. W tym samym roku został wystawiony na widok publiczny obok Mirage F1CZ, który w konflikcie walczył po stronie RPA.

O zwrocie Angoli samolotu poinformował w audycji publicznego radia RNA dowódca wojsk lotniczych tego kraju, gen. Francisco Afonso Hanga. Powiedział, że był to akt dobrej woli prezydenta RPA, Jacoba Zumy. Nieoficjalnie wiadomo, że ta decyzja spotkała się z silnym oporem południowoafrykańskich środowisk lotniczych. Dla Angoli zwrot samolotu miał charakter wyłącznie symboliczny, bo w muzeach tego kraju znajduje się wiele podobnych eksponatów.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.