Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Symulator obsługi naziemnej samolotu

Lotnictwo cywilne, 08 listopada 2017

Czteroosobowa kabina, rękawice i okulary w technologii wirtualnej rzeczywistości, a także platformy o 2 stopniach swobody ruchu – tak będzie wyglądał nowoczesny symulator obsługi naziemnej samolotu (handlingu), zaprojektowany dzięki współpracy polskich podmiotów: przedsiębiorstwa Qumak, Politechniki Warszawskiej i Centrum Kształcenia i Doradztwa IKKU (IKKU). Całkowity koszt przedsięwzięcia sięga 9 mln zł netto, z czego 5,6 mln zł netto stanowi dofinansowanie od NCBiR.

Projekt mobilnego symulatora dla operatorów obsługi naziemnej samolotu zakłada stworzenie urządzenia opartego na technologii wirtualnej rzeczywistości / Zdjęcie: Qumak

Projekt mobilnego symulatora dla operatorów obsługi naziemnej zakłada stworzenie urządzenia opartego na technologii wirtualnej rzeczywistości, które pomoże nie tylko w szkoleniach, ale jednocześnie wesprze proces wstępnej oceny predyspozycji kandydatów do pracy w tym zawodzie. W praktyce urządzenie pozwoli ograniczyć błędy popełniane podczas obsługi naziemnej samolotów, m.in. w trakcie obsługi pasażerów, ładowania bagażu czy uzupełniania paliwa i smarów.

Głównym zadaniem symulatora będzie odtworzenie warunków panujących podczas kierowania pojazdami obsługi naziemnej, co w przyszłości ma skutkować zmniejszeniem liczby kolizji na płycie lotniska. Liderem konsorcjum z PW oraz IKKU, a także głównym wykonawcą całego projektu, jest spółka Qumak. Zakończenie projektu przewidziano w 1. kw. 2020.

Nasz symulator handlingu to pierwsze urządzenie na świecie przygotowujące do szkoleń w tak szerokim zakresie oraz pierwsze tego typu urządzenie mobilne, wyposażone w platformę transportową. Projekt będzie odpowiedzią na potrzeby m.in. operatorów handlingowych, którzy odpowiadają za szkolenia pracowników obsługi naziemnej. Możemy powiedzieć, że Qumak po raz kolejny przeciera technologiczne szlaki w sektorze transportu   mówi Tomasz Zygmuntowicz, wiceprezes zarządu spółki Qumak (Kolejne lądowiska dla śmigłowców LPR, 2017-05-11).

Oprócz rzeczywistych procedur szkoleniowych dla konkretnego lotniska, specjaliści opracują również moduł analityczny pozwalający określić zdolność kandydatów do pracy w trudnych warunkach, a także oceniający ich pod kątem cech psychomotorycznych, czyli m.in. koordynacji wzrokowo-ruchowej, oceny odległości czy koordynacji ruchu. Symulator pozwoli także na ćwiczenie tych czynności, których szkolenie w codziennych warunkach lotniskowych jest zbyt niebezpieczne.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.