Rozpoczął się montaż 5. egz. testowej partii Boeingów B787. Oznacza to wznowienie działania linii produkcyjnej tych samolotów, po raz pierwszy od rozpoczęcia 2-miesięcznego strajku związku mechaników, czyli od 6 września 2008.
Problemy z utrzymaniem płynności prac na 4 stanowiskach linii montażowej B787, w zakładach w Everett, występowały już przed strajkiem. Po ceremonii prezentacji pierwszego prototypu, w lipcu 2007 (zobacz: Fastrygowanie Dremlinera), na linię montażową kierowano kolejne prototypy: ZA002, z silnikami Rolls-Royce`a trent 1000 oraz ZA003 i 004. ZA005 nie był jeszcze gotowy, a podstawowym problemem okazały się opóźnienia wśród dostawców podzespołów, z Europy, Azji i samego USA.
Strajk związku mechaników jedynie pogorszył sytuację. Przygotowania do montażu ZA005 praktycznie stanęły w miejscu we wrześniu i październiku. Listopad upłynął natomiast pod znakiem przywracania bieżącej zdolności produkcyjnej zakładów w Everett.
Dopiero w styczniu, kilka tygodni temu, zakończyły się dostawy wszystkich podzespołów nowego samolotu. Zajął on najbardziej odległą, 1. pozycję linii montażowej. Będzie natomiast pierwszym B787, wyposażonym w nowe silniki General Electric GEnx-1B, które zostały certyfikowane w marcu 2008.
Rozpoczęcie w ubiegłym tygodniu montażu ZA005 przywróciło stabilna pracę linii montażowej. Równocześnie wznowiono prace przy ZA001 - prototypie, który jako pierwszy ma wzbić się w powietrze. Dwa tygodnie temu ponownie uruchomiono w nim instalację elektryczną.
Przedstawiciele Boeinga potwierdzili, że oblot tego samolotu planowany jest na 2. kwartał bieżącego roku. Rozpoczną się wtedy próby w locie, które zaplanowano w łącznym wymiarze 3100 h. Drugie tyle mają pochłonąć próby naziemne. Pierwsze dostawy powinny zostać zrealizowane w 1. kwartale 2010. Część obserwatorów uważa jednak, że wobec opóźnień montażu dwóch ostatnich prototypów, ten ostatni termin może okazać się trudny do dotrzymania.