Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowe połączenie z Pyrzowic

Lotnictwo cywilne, 21 grudnia 2017

Lufthansa ogłosiła, że 27 marca 2018 uruchomi regularne loty z Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach do Monachium. Codzienne połączenie ma być obsługiwane zamiennie 90-miejscowymi Bombardierami CRJ 900 lub 168-miejscowymi Airbusami A320. Starty z Monachium mają odbywać się o godz. 9:05, a lądowania w Katowicach-Pyrzowicach o godz. 10:25. Rejsy powrotne mają zaczynać się o godz. 11:00 i kończyć o godz. 12:20.

Trasa z Katowic-Pyrzowic do Monachium ma być obsługiwana przez 90-miejscowe Bombardiery CRJ 900 (na zdjęciu) lub 168-miejscowe Airbusy A320 / Zdjęcie: Marcin Sigmund

Połączenie do Monachium ma zostać zainaugurowane równo 25 lat po uruchomieniu przez Lufthansę trasy do Frankfurtu nad Menem, która była pierwszym, regularnym międzynarodowym połączeniem rozkładowym obsługiwanym z pyrzowickiego lotniska.

Monachium znajdowało się na krótkiej liście tras, na których uruchomieniu szczególnie nam zależało. Konsekwentnie zabiegaliśmy o to, żeby ten kierunek pojawił się w siatce połączeń pyrzowickiego lotniska. Cieszymy się, że nasze działania zakończyły się sukcesem. Codzienne połączenie z jednym z dwóch europejskich portów przesiadkowych największej europejskiej linii sieciowej ułatwi mieszkańcom województwa śląskiego, w tym przedstawicielom środowisk gospodarczych, podróżowanie do najdalszych zakątków świata z wylotem prosto z Pyrzowic – powiedział Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach.

W przeszłości trasę tę obsługiwały PLL LOT, jednak w 2001 zawiesiły to połączenie. Później, w latach 2006-2010 reaktywowały je i ponownie wznowiły latem 2011, wykonując loty do końca października 2013.

20 grudnia MPL Katowice w Pyrzowicach poinformował o zakończeniu projektu związanego z przekształceniem starej drogi startowej w drogę kołowania i dostosowaniem pola manewrowego portu do prowadzenia operacji w warunkach ograniczonej widzialności, czyli przy zasięgu widzialności wzdłuż drogi startowej poniżej 550 m lub widzialności pionowej poniżej 60 m.

Inwestycja rozpoczęła się w październiku 2015, a jej wykonawcą była Skanska. Umowa zakładała, że prace budowlane powinny zakończyć się w styczniu 2018, jednak dzięki dobrej współpracy na linii inwestor – wykonawca stało się to wcześniej, na przełomie września i października 2017.

W pierwszej części inwestycji stara droga startowa – która pełniła tę rolę do nocy z 27 na 28 maja 2015 (Nowa droga startowa w Katowicach, 2015-05-29) – została przekształcona w drogę kołowania o oznaczeniu H (Hotel). W ramach prac wzmocniono nawierzchnię, wykonując nakładkę asfaltobetonową o geometrii zapewniającej skuteczne odprowadzania wód opadowych. W tym celu użyto około 100 tys. t mieszanek asfaltowych, którymi pokryto powierzchnię blisko 125 tys. m². Wykonano też nowe oznakowanie pionowe i poziome, studnie ściekowe i odcinki kanalizacji deszczowej, a także nowe oświetlenie nawigacyjne.

Przekształcenie objęło starą drogę startową na długości 2380 m, zaś pozostały, zachodni odcinek o długości 420 m nie został objęty tym procesem, ponieważ jest to najnowszy fragment starej drogi startowej, który powstał w 2000. W związku z rozwojem infrastruktury liniowej pyrzowickiego lotniska, w tym oddaniem do użytku nowej drogi startowej, wspomniany odcinek starej drogi startowej została przekształcony w drogę kołowania H1 (Hotel 1) i płytę postojową nr 4, z przeznaczeniem do obsługi samolotów lotnictwa ogólnego.

Dzięki przekształceniu starej drogi startowej w drogę kołowania o wysokiej nośności, z której mogą korzystać samoloty kodu referencyjnego E – czyli np. Boeing 747 lub Boeing 777 – wzrosła przepustowość pola manewrowego portu, szczególnie w czasie fal odlotów i przylotów.

W drugim etapie projektu przeprowadzono modernizację wybranych dróg kołowania i stanowisk postojowych do operacji w warunkach ograniczonej widzialności, poprzez montaż dodatkowego oświetlenia nawigacyjnego osi. W ramach tego zadania zamontowano 269 lamp zagłębionych. Aktualnie na oświetlenie pola manewrowego i stanowisk postojowych składają się 1794 lampy krawędziowe i zagłębione, z których 1097 stanowi oświetlenie drogi startowej. Wszystkie lampy podpięte są pod jeden z najnowocześniejszych w Europie systemów zasilania urządzeń nawigacyjnych.

Dzięki zrealizowaniu tej inwestycji w Pyrzowicach powstała pętla komunikacyjna z oświetleniem zapewniającym nieprzerwane prowadzenia wzrokowe samolotu po osi począwszy od osi drogi startowej, przez wybrane drogi kołowania, skończywszy na określonych stanowiskach postojowych.

W praktyce oznacza to, że w momencie kiedy widzialność spada poniżej 550 m, piloci mogą samodzielnie kołować samolotem do widzialności nie niższej niż 350 m. Wcześniej, gdy widzialność spadała poniżej 550 m niezbędna była asysta samochodu Follow me. Dzięki zrealizowaniu tego przedsięwzięcia poprawiła się dostępność lotniska w warunkach ograniczonej widzialności. Ma to także pozytywny wpływ na wzrost poziomu bezpieczeństwa.

Proces inwestycyjny trwa w Katowicach już ponad 10 lat. GTL konsekwentnie i skutecznie realizuje strategię rozwoju infrastruktury. W najbliższych latach mocno skupimy się na dwóch obszarach – modernizacji i rozbudowie terminali pasażerskich łącznie z infrastrukturą towarzyszącą tj. parkingami i drogami wewnętrznymi oraz na rozbudowie płyt postojowych dla samolotów. Nie wykluczamy też kolejnych inwestycji magazynowo-terminalowych w obszarze szeroko pojętej logistyki lotniczej oraz rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów. W najbliższej dekadzie Pyrzowice będą miejscem intensywnych inwestycji, gdzie realizowane będą ważne dla rozwoju portu, a tym samym regionu, przedsięwzięcia budowlane – skomentował  ukończenie kolejnej inwestycji Artur Tomasik.

Aktualnie w MPL Katowice w Pyrzowicach trwa rozbudowa płyty postojowej cargo na zachód. W toku są prace związane z przygotowanie projektu budowlanego całkowitej modernizacji i rozbudowy terminalu pasażerskiego B. W przyszłym roku rozpocznie się rozbudowa na zachód parkingu nr 1, który znajduje się przed terminalami pasażerskimi, dzięki czemu powstanie ponad 600 miejsc postojowych. Trwają prace nad uzbrojenie w ILS kat. I zachodniego, pomocniczego kierunku podejścia do lądowania. Na lotnisku inwestują także partnerzy GTL. Na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, w południowo-wschodniej części portu, budowana jest nowa wieża kontroli, a Spółka Chopin Airport Development buduje hotel Moxy należący do sieci Marriott.

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.