Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Dobre wyniki EADS

Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 10 marca 2009

Przedstawiciele EADS opublikowali wyniki finansowe koncernu za 2008. Ubiegły rok był udany dla jego przedsiębiorstw. Łączny obrót wyniósł 43,3 mld Euro, a zysk operacyjny 2,8 mld.

EADS osiągnął zysk, głównie z powodu rozpoczęcia dostaw Airbusów A380. Opóźnienie tego programu jeszcze rok wcześniej doprowadziło do powstania sporej straty. Na początku 2008 analitycy EADS szacowali, że zysk operacyjny wyniesie 1,8 mld Euro. Był zdecydowanie większy, głównie za sprawą zmniejszenia się kursu euro do dolara, co wcześniej również generowało straty (większość rozliczeń międzynarodowych realizowana jest w dolarach) / Zdjęcie: Airbus

Obrót był większy aż o 11%, w stosunku do 2007. Zdecydowanie większy był również zysk operacyjny (czyli przed opodatkowanie i spłatami odsetek), który rok wcześniej wyniósł jedynie 45 mln Euro - wynik netto sprowadził się wtedy jednak do kilkusetmilionowej straty (zobacz: Mniejsze straty EADS).

Tak udane wyniki działalności to przede wszystkim zasługa Airbusa i Eurocoptera. Pierwsze przedsiębiorstwo wyprodukowało rekordowa liczbę samolotów pasażerskich - 483 egz., natomiast drugie 588 śmigłowców. Oba podmioty zanotowały również wysokie zamówienia; Airbus na 777 kolejnych maszyn, Eurocopter na 715 egz.

Również dzięki temu portfel zamówień europejskiego giganta wyniósł pod koniec roku aż 400 mld Euro (rok wcześniej było to 340 mld). 55 mld z tej kwoty przypada na sektor wojskowy. To stały poziom. W ostatnim roku pozytywnie wpłynęły nań zamówienia na tankowce powietrzne.

Niestety, ponownie poważnym problemem okazał się program ciężkiego transportowca wojskowego A400M, który wygenerował 704 mln Euro strat. Kolejne lata mogą być pod tym względem nieco łaskawsze. Zarząd EADS zwrócił się do rządów zainteresowanych państw o zmianę umów i sposobów finansowania programu, o ile nie zostanie od w ogóle zarzucony (zobacz: Krach programu A400M?).

Władze EADS uważają, że bieżący rok będzie o wiele trudniejszy. Zapewniają jednak, że koncern wyjdzie z niego bez szwanku, dzięki dużej wartości zgromadzonych wolnych środków, co powinno pozwolić przetrwać szczególnie drugie półrocze 2009, prawdopodobnie najgorsze w obecnym kryzysie.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.