Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Słowenia chce modernizować PC-9M

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 25 lipca 2018

Słowenia planuje zmodernizować swoją flotę 9 samolotów Pilatus PC-9M Hudournik (Jerzyk), używanych do szkolenia i wsparcia ogniowego. Wartość przedsięwzięcia szacowana jest na 2,7 mln euro. Przetarg na modernizację awioniki, opublikowany 21 maja, powinien zakończyć się 27 lipca.

Słoweńskie PC-9M są zdolne do wykonywania zadań szkoleniowych i bojowych / Zdjęcie: MO Słowenii

Słoweńskie ministerstwo obrony wymaga ofert mających na celu podpisanie umowy ramowej dotyczącej dwustopniowej modernizacji PC-9M: część 1 dotyczy opracowania prototypu i przeprowadzenia jego prób w locie, a część 2 unowocześnienia kolejnych ośmiu Hudourników.

Zwycięzca przetargu ma  wyposażyć samoloty w nadajnik-odbiornik radiowy VHF, dwuzakresowy nadajnik / odbiornik radiowy AM / FM V / UHF, transponder działający w Modzie S i awaryjne nadajnik lokacyjny (ELT). Wszelkie powiązane projekty i prace inżynierskie, a także testy, opracowanie dokumentacji i certyfikacja powinny zostać zakończone w ciągu ośmiu miesięcy od zawarcia Umowy ramowej.

Akceptacja prototypu będzie obejmować m. in. przeprowadzenie prób w locie przez mieszaną załogę złożoną ze słoweńskiego pilota wojskowego i pilota z ekipy zwycięzcy przetargu. Oceną prób zajmą się przedstawiciele słoweńskiego lotnictwa wojskowego. Gdy resort obrony oficjalnie zaakceptuje prototyp, zaprosi zwycięzcę przetargu do złożenia ostatecznej oferty dotyczącej modernizacji pozostałych ośmiu samolotów.

Jednak ostateczna liczba PC-9M, które mają zostać zmodernizowane, może wynosić mniej niż 9 i zależeć będzie wyłącznie od słoweńskiego ministerstwa obrony, wyników prób prototypu, a także od zasobów budżetowych. Warunki przetargu są tak skonstruowane, że rząd w Lublanie nie jest zobowiązany do zakupu samolotów zmodernizowanych w ramach drugiej części przedsięwzięcia. Niemniej jednak wszystkie prace muszą zostać zakończone w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy ramowej.

Zwycięzca przetargu musi zapewnić gwarancję na nowe wyposażenie przez okres co najmniej 12 miesięcy i powinien zachować, na czas obowiązywania umowy ramowej, zdolności obsługi zmodernizowanych PC-9M. Ponadto musi być autoryzowanym / licencjonowanym i uznanym centrum obsługowym w Europie, musi posiadać zdolność do wykonania wymaganych modyfikacji i, co nie mniej ważne, musi zostać uznany przez władze słoweńskiego lotnictwa wojskowego przed podpisaniem umowy ramowej.

Brigada zračne obrambe in letalstva Slovenske vojske (BRZOL SV, wojska lotnicze i obrony powietrznej), będące integralną częścią słoweńskich sił zbrojnych, mają na stanie 9 PC-9M, wchodzących w skład 152. eskadry, stacjonującej w bazie Cerklje ob Krki, położonej około 80 km na wschód od Lublany, w pobliżu granicy z Chorwacją.

Słoweńskie PC-9M (n-ry takt. od L9-61 do L9-69,  n-ry ser. od 634 do 642) są zdolne do wykonywania zadań bojowych i mogą przenosić na 6 węzłach pod skrzydłami, o łącznej nośności 1220 kg, zasobniki z uzbrojeniem strzeleckim (12,7-mm km FN HMP i 250 nabojami), wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych LAU-7A i LAU-19A (Hydra kal. 70-mm), bomby Mk-81 (113 kg) i Mk-82 (227 kg), parę 154-l zbiorników paliwa, a także  zasobniki rozpoznawcze, celownicze z urządzeniami samoobrony (Adriatic Strike 2014, 2014-06-03).

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.