Po zakończeniu Farnborough Airshow samolot komunikacji regionalnej Embraer E190-E2 w okolicznościowym malowaniu, znany jako Łowca Zysków, odbył loty demonstracyjne na Czarnym Lądzie, odwiedzając Algierię, Maroko, Kenię, Ghanę, Mauritius i RPA.
Debiut E190-E2 w Afryce jest doskonałą okazją dla Embraera do zaprezentowania tego przełomowego samolotu, który wyznacza nowe standardy rentowności dla linii lotniczych i poziomu komfortu dla pasażerów. Ma on zużycie paliwa mniejsze o ponad 17% [w porównaniu ze starszymi modelami] i doskonale nadaje się do operowania w gorących i trudnych warunkach. Niektóre linie lotnicze, którym prezentowaliśmy samolot, są już operatorami E-Jetów i chcą wiedzieć więcej na temat E2 – powiedział Raul Villaron, wiceprezes Embraer Commercial Aviation ds. sprzedaży na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
Oczekuje się, że rynek transportu lotniczego w Afryce wzrośnie o 4,8% w ciągu najbliższych 20 lat, co oznacza dodatkowe 270 mln pasażerów na rynku szacowanym obecnie na 400 mln pasażerów. Niektóre kraje wyróżniają się spośród najszybciej rozwijających się na świecie, osiągając stopę wzrostu wynoszącą ponad 7,2% rocznie.
Uruchomienie nowego jednolitego afrykańskiego rynku lotniczego i wynikające z niego złagodzenie przepisów stworzy nowe środowisko dla dalszego rozwoju w wielu sektorach w Afryce, m.in. turystyki i handlu. Dodanie lotów bezpośrednich i zwiększenie ich częstotliwości umożliwiłoby wielu krajom zbudowanie lepszej siatki połączeń i przynoszącego zyski przemysłu lotniczego.
Istnieją również możliwości dopasowania zdolności statków powietrznych do popytu na rynku. Obecnie 70% połączeń wewnątrzregionalnych i krajowych obsługiwanych przez samoloty wąskokadłubowe ma średnio mniej niż 130 pasażerów na pokładzie w każdym locie. Powoduje to, że średni współczynnik zapełnienia wynosi około 60%, wciąż o wiele mniej od średniej światowej. Innym skutkiem rozmieszczenia dużych samolotów wąskokadłubowych na rzadko uczęszczanych trasach jest wynikająca z tego mała liczba lotów – na prawie 70% połączeń wewnątrzafrykańskich wykonywany jest mniej niż jeden lot dziennie.
Priorytetem Embraera jest dalsze powiększanie bazy klientów na kontynencie, aby odpowiedzieć na potrzeby Afryki dotyczące doboru wielkości samolotów komunikacyjnych. Rozwój ten będzie możliwy dzięki nowo produkowanym E-Jetom obydwu generacji oraz dzięki używanym E-Jetom i samolotom rodziny ERJ – dodał Villaron.
W ciągu ostatnich 10 lat flota samolotów Embraer w Afryce wzrosła z około 40 samolotów, głównie turbośmigłowych, do ponad 150 samolotów, w większości odrzutowych, eksploatowanych przez ponad 50 operatorów. Zdaniem analityków brazylijskiego przedsiębiorstwa trend ten będzie kontynuowany w ciągu najbliższych lat dzięki samolotom rodziny E2 (FIA 2018: Łowca Zysków upolował 15 mld USD, 2018-07-20).