Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Prezentacja T625

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 20 sierpnia 2018

Turkish Aerospace Industries (TAI) zaprezentowało prototyp opracowanego własnymi siłami śmigłowca średniego T625. Wiropłat jest częścią rozpoczętego w 2014 przez rząd w Ankarze przedsięwzięcia, którego celem jest zastąpienie floty wysłużonych śmigłowców Bell Helicopter UH-1H Huey, eksploatowanych przez tureckie siły zbrojne.

Prototypowy T625 nie jest jeszcze całkowicie gotowy. W śmigłowcu nie zabudowano m.in. drzwi kabiny, owiewek silników i podwozia oraz łopat wirnika nośnego i śmigła sterującego

Co ciekawe, w projektowaniu T625 wspomagał Turków Sikorsky, natomiast Leonardo, z którym kooperowano przy T129, nie miał z TAI żadnych powiązań w tym programie. Dostawcą awioniki jest turecki Aselsan, a podwozia, przekładni głównej i śmigła sterującego oraz innych elementów układu przeniesienia napędu – rodzime Alp Aviation. Wszystkie wspomniane podmioty są już zaangażowane w przedsięwzięcie o nazwie TUHP (Turkish Utility Helicopter Program, programu tureckiego śmigłowca wielozadaniowego), T-70, opracowanego na bazie S-70i Black Hawk.

Maksymalna masa startowa T625 wynosić ma 6050 kg. Długość śmigłowca z obracającym się wirnikiem nośnym to 15,87 m, a wysokość – 3,87 m. Średnica 5-łopatowego wirnika nośnego to 13,2 m. We wnętrzu T625 ma pomieścić się 2 pilotów i 12 pasażerów. W kadłubie umieszczone będą też zbiorniki paliwa mieszczące 1020 kg nafty i przestrzeń bagażowa o pojemności 1,1 m3.

Montaż końcowy pierwszego prototypu T625 rozpoczęto w lipcu 2016. Jako jego napęd użyte zostały 2 silniki LHTEC T800-4A, produkowane przez Light Helicopter Turbine Engine Company (spółkę joint venture Honeywella i Rolls-Royce’a) o mocy 1024 kW każdy, umożliwiające rozwinięcie prędkości maksymalnej 306 km/h. Są one używane także w innym tureckim wiropłacie – uderzeniowym T129 ATAK. Docelowo T625 napędzany będzie silnikami opracowanymi przez rodzime TUSAS Engine Industries (TEI).

Oblot prototypu T625 zaplanowano na 6 września tego roku / Zdjęcia: TAI

Nowy turecki śmigłowiec ma operować na maksymalnej wysokości 6096 m. Zasięg obliczeniowy ze standardowymi zbiornikami paliwa to ponad 740 km, a długotrwałość lotu – niemal 4 h. Zabudowanie dodatkowego zbiornika nafty o pojemności 280 dm3 ma wydłużyć czas lotu do ponad 5 h.

Oblot prototypu T625 zaplanowano na 6 września tego roku. Po nim w odstępach półrocznych w powietrze mają wzbić się kolejne 2 egzemplarze przedseryjne. Wiropłat ma być dostępny także w wersji cywilnej. TAI zajmować się ma produkcją, testami i próbami kwalifikacyjnymi T625 na rynek turecki. Śmigłowce przeznaczone na eksport mają posiadać Certyfikat Typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), który według obecnych planów ma zostać przyznany do 2020, po wydaniu analogicznego dokumentu przez władze lotnicze Turcji. Produkcja seryjna ma rozpocząć się w 2021 (KADEX 2018: Ofensywa TAI, 2018-05-23).

T625 to kolejny krok na drodze rozwoju przemysłu lotniczego Turcji, dążącej do uniezależnienia się od dostaw statków powietrznych z zagranicy. Niewątpliwie producent nie będzie miał problemu ze zdobyciem zamówień na wersję wojskową (do misji transportowych, ratownictwa bojowego i ewakuacji medycznej) od rodzimych sił zbrojnych i służb porządku publicznego. Odniesienie sukcesu na rynku cywilnym, gdzie oferowany będzie m.in. do zadań transportu osób i ludzi na morskie platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego oraz przewozu VIP-ów, może okazać się trudne, ponieważ w tej samej kategorii oferowane są dwie inne konstrukcje produkowane przez wielkich graczy – Airbus Helicopters H160 i Leonardo AW139 (Nepal kupuje AW139 i H125, 2018-07-14, Pierwsze zamówienia na H160 w Ameryce Północnej , 2018-03-06).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.